[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rzym nie miaÅ‚ nierzÄ…dnic,gdyż mÅ‚odzież trawiÅ‚a czas w nieustajÄ…cych wojnach.JeÅ›li pózniej zjawiÅ‚o siÄ™ rozluznienieobyczajów, przyszÅ‚o ono z despotyzmem imperatorów; a nawet i wówczas przesÄ…dy, stwo-rzone dawnym obyczajem, byÅ‚y tak żywe, iż Rzym nie widziaÅ‚ nigdy kobiety na scenie teatru.Te fakty nie bÄ™dÄ… bez znaczenia dla naszego poÅ›piesznego rzutu oka na historiÄ™ małżeÅ„stwawe Francji.Po pobiciu Galów Rzymianie narzucili im swoje prawa; nie zdoÅ‚aÅ‚y one jednak zupeÅ‚niewykorzenić ani gÅ‚Ä™bokiej czci, jakÄ… przodkowie nasi żywili dla kobiet, ani dawnych wierzeÅ„,które czyniÅ‚y je bezpoÅ›rednimi organami bóstwa.W koÅ„cu jednak prawa rzymskie zapano-waÅ‚y niepodzielnie w części kraju rzÄ…dzonej prawem pisanym, tak nazwanej Gallia togata, aich zasady małżeÅ„skie przeniknęły także poniekÄ…d i w inne części Galii, gdzie zachowaÅ‚o swÄ…moc prawo zwyczajowe.Ale w czasie tej walki prawa z obyczajem Frankowie wtargnÄ™li do Galii, której dali sÅ‚odkiemiano Francji.Ci rycerze, przybyli z północy, przynieÅ›li z sobÄ… obrzÄ…dki dwornoÅ›ci zrodzonew zachodniej części ich kraju, w którego chÅ‚odnym klimacie wspólne pożycie pÅ‚ci nie wyma-ga ani wielożeÅ„stwa, ani zazdrosnych ostrożnoÅ›ci Wschodu.Wprost przeciwnie, u nich istotyte, ubóstwiane prawie, ogrzewaÅ‚y ognisko rodzinne wymowÄ… swych uczuć.DrzemiÄ…ce zmy-sÅ‚y wymagaÅ‚y tej rozmaitoÅ›ci gwaÅ‚townych a delikatnych Å›rodków, tej zmiennoÅ›ci postÄ™po-wania, tych podniet wyobrazni i urojonych przeszkód, stworzonych przez zalotność  metody,których pewne zasady rozwinÄ™liÅ›my w poprzednich rozdziaÅ‚ach i które idealnie nadawaÅ‚y siÄ™dla umiarkowanego klimatu Francji.Zatem na Wschodzie namiÄ™tność i szaÅ‚y zmysłów, dÅ‚ugie czarne wÅ‚osy i haremy, bóstwadyszÄ…ce miÅ‚oÅ›ciÄ…, Å›wiÄ…tynie, przepych i poezja.Na Zachodzie  wolność kobiet, wszechwÅ‚a-dza ich jasnych kÄ™dziorów, dworność, wróżki, czarodziejki, gÅ‚Ä™bokie zachwyty duszy, sÅ‚odkiewzruszenia melancholii, dÅ‚uga i trwaÅ‚a miÅ‚ość.Te dwa pojÄ™cia, zrodzone na dwóch kraÅ„cach kuli ziemskiej, starÅ‚y siÄ™ z sobÄ… we Francji;we Francji, gdzie w poÅ‚udniowej części kraju, w Langue d oc, mogÅ‚y znalezć oddzwiÄ™k wie-rzenia Wschodu, gdy druga, Langue d oil39, staÅ‚a siÄ™ ojczyznÄ… tradycji, które przypisujÄ… ko-biecie czarodziejskÄ… potÄ™gÄ™.W Langue d'oil miÅ‚ość wymaga tajemniczych obrzÄ™dów, w Lan-gue d oc ujrzeć znaczy pokochać.Tymczasem chrystianizm zawÅ‚adnÄ…Å‚ triumfalnie FrancjÄ…, a przyszedÅ‚ wyznawany i krze-wiony przez kobiety; przyszedÅ‚ niosÄ…c z sobÄ… ubóstwienie kobiety, która w lasach Bretanii,Wandei i Ardennów, pod nazwÄ…  Naszej Pani , zajęła miejsce niejednego bożyszcza w dziu-plach odwiecznych dÄ™bów druidów.JeÅ›li religia Chrystusa, która przede wszystkim jest kodeksem moralnoÅ›ci i polityki, daÅ‚aduszÄ™ wszystkim istotom, jeÅ›li gÅ‚osiÅ‚a równość wszystkich w obliczu Boga i zasadami tymiutwierdzaÅ‚a rycerski obyczaj Północy, to, z drugiej strony, zdobycze te byÅ‚y obciążone rezy-dencjÄ… najwyższego kapÅ‚ana w Romie, której mianowaÅ‚ siÄ™ spadkobiercÄ…; zalaniem EuropymowÄ… Å‚aciÅ„skÄ…, która staÅ‚a siÄ™ w Å›rednich wiekach jÄ™zykiem powszechnym, i wreszcie tym, iż39L a n g u e d o c, L a n g u e d o ï l  tj.poÅ‚udniowa i północna Francja; pierwsza z nich mówiÅ‚a jÄ™zy-kiem d oc (zwanym tak od wyrazu oc, oznaczajÄ…cego  tak ), druga jÄ™zykiem d oï1 (od wyrazu oïl, oznaczajÄ…ce-go  tak ).78 mnichy, skryby i uczeni w prawie zyskali potężny interes, aby narzucić wszÄ™dzie kodeksy,znalezione przez żoÅ‚daka przy rabunku Amalfi40.Zatem, dwie zasady: niewolnictwa i wszechwÅ‚adzy kobiet, utrzymaÅ‚y siÄ™ obok siebie, obiewzbogacone nowym rynsztunkiem.Prawo salickie, a raczej prawem uÅ›wiÄ™cony bÅ‚Ä…d, utrwaliÅ‚o politycznÄ… i obywatelskÄ… nie-wolÄ™ kobiety, nie mogÄ…c jednak nadwerężyć potÄ™gi, jakÄ… dawaÅ‚ jej obyczaj narodowy, gdyżkult rycerskich obrzÄ™dów ogarniajÄ…cy EuropÄ™ utrzymaÅ‚ moc obyczaju przeciw prawom.W ten sposób powstaÅ‚a ta dziwaczna gra zjawisk, wynikajÄ…ca z charakteru narodowego iprawodawstwa.Od czasu tej epoki, która, z filozoficznego spojrzenia na historiÄ™, wydaje siÄ™być przededniem rewolucji, Francja staÅ‚a siÄ™ terenem caÅ‚ego szeregu wstrzÄ…Å›nieÅ„; feudalizm,wojny krzyżowe, Reformacja, walka wÅ‚adzy królewskiej z arystokracjÄ…, despotyzm, wreszciepanowanie kleru Å›cisnęły jÄ… tak silnie w swe obrÄ™cze, że kobieta staÅ‚a siÄ™ ofiarÄ… dziwacznychsprzecznoÅ›ci, zrodzonych ze starcia trzech głównych zdarzeÅ„ dziejowych, które skreÅ›liliÅ›mypoprzednio.Czyż można byÅ‚o zajmować siÄ™ kobietÄ…, jej wychowaniem politycznym i kwestiÄ…małżeÅ„stwa, wówczas gdy feudalizm podkopywaÅ‚ staÅ‚ość tronu, gdy Reformacja zagrażaÅ‚a imobu i gdy, wÅ›ród walki miÄ™dzy wÅ‚adzÄ… duchownÄ… i Å›wieckÄ…, zapomniano zupeÅ‚nie o narodzie?WedÅ‚ug wyrażenia pani Necker41, kobiety stanowiÅ‚y w czasie tych wielkich wypadków nieja-ko puch, którym wypeÅ‚nia siÄ™ skrzynki z porcelanÄ…: nie liczy siÄ™ go za nic, a jednak wszystkostrzaskaÅ‚oby siÄ™ bez niego [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •