[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ocenę tę potwierdza fakt, że odsyłane są do klas alboszkół specjalnych (i chociaż mogą być bardzo nadpobudliwe albo cierpieć na zaburzenia procesuuczenia się, to w żadnej mierze nie dotyczy to każdego z nich).Nauczyciele  spisują na stratydzieci, które w momencie pójścia do szkoły przyswoiły już sobie w domu  siłowy modelrozwiązywania wszelkich problemów, ponieważ utrzymanie ich w dyscyplinie pochłania zbytwiele czasu.Naturalne dla tych dzieci lekceważenie zasad regulaminu szkolnego oznacza, że tracączas, który mogłyby poświęcić na uczenie się; zazwyczaj zanim dojdą do trzeciej klasy, staje sięoczywiste, że spełni się to, co było im pisane, czyli że nie skończą szkoły albo ukończą ją zwielkimi kłopotami.Chociaż chłopcy znajdujący się na drodze prowadzącej do przestępstwa mająz reguły niższy iloraz inteligencji niż ich rówieśnicy, to bardziej istotną, bezpośrednią przyczynąwejścia na tę drogę jest ich impulsywność: impulsywność wykazywana przez dziesięciolatkówpozwala z prawie trzykrotnie większą pewnością niż iloraz inteligencji przewidzieć, że wejdą wprzyszłości w konflikt z prawem.18W czwartej albo piątej klasie dzieci te - postrzegane już jako łobuzy albo po prostu  trudne dzieci- odrzucane są przez rówieśników i jest im trudno zawierać przyjaznie, zazwyczaj w ogóle nic ztego nie wychodzi.W tym też czasie już opóznione w nauce.Ponieważ nie mają przyjaciół i czująosamotnione, grawitują ku innym odtrąconym przez środowisko dzieciom.Między klasą czwartąa dziewiątą wiążą się ściśle ze swą grupą wyrzuconych poza nawias społeczeństwa i zaczynająwieść życie w pogardzie dla prawa: pięciokrotnie częściej wagarują, piją i zażywają narkotyki, aszczytowe nasilenie tych zjawisk występuje w klasach siódmej i ósmej.Mniej więcej w połowieedukacji szkolnej dołącza do nich inny typ dzieci, tak zwanych  łobuzów o opóznionym starcie ,których pociąga ich buntowniczy styl.Dzieci  o opóznionym starcie są często zupełniepozbawionymi kontroli rodziców nastolatkami, które zaczęły się włóczyć po ulicach już w szkolepodstawowej.W szkole średniej członkowie takiej grupy  z marginesu na ogół przerywająnaukę, staczając się coraz bardziej i popełniając coraz więcej drobnych przestępstw, takich jakkradzieże sklepowe, włamania i rozprowadzanie narkotyków.(Istnieje zasadnicza różnica między chłopcami a dziewczętami wkraczającymi na tę drogę.Badania wykazały, że 40 procent dziewcząt, które w czwartej klasie były złymi uczennicami,miały kłopoty z nauką i nauczycielami, łamały regulamin, ale były lubiane przez rówieśników,rodziło dziecko przed ukończeniem szkoły średniej.19 Wskaznik liczby ciężarnych w tej grupie byłtrzykrotnie wyższy niż w grupie pozostałych dziewcząt z ich szkół.A zatem aspołeczne nastolatkinie wchodzą w konflikt z prawem, ale zachodzą w ciążę.)Do aktów przemocy i przestępstw nie prowadzi oczywiście jedna tylko droga.Jest wiele innychczynników stwarzających niebezpieczeństwo wejścia dziecka w konflikt z prawem.I tak ryzyko tojest znaczne, jeśli mieszka ono w dzielnicy o wysokiej przestępczości, gdzie narażone jest stale na18 Aczkolwiek okazało się, że niski iloraz inteligencji werbalnej pozwala przewidzieć, że dziecko wkroczy na drogę przestępczą (w jednym z badań stwierdzono tuośmioprocentową różnicę między dziećmi popełniającymi przestępstwa i nie popełniającymi ich), to istnieją dowody, że bardziej bezpośrednią i silniejszą przyczyną zarówno tegoniskiego ilorazu, jak i skłonności do wchodzenia w konflikt z prawem jest impulsywność.Jeśli chodzi o niskie wyniki w testach inteligencji, to impulsywne dzieci nie przywiązująnależytej uwagi do uczenia się zdolności językowych i umiejętności przekonywania, które są podstawą mierzenia inteligencji werbalnej.W prowadzonych w Pittsburghu BadaniachMłodzieży, dobrze zaprogramowanym, długookresowym projekcie, w ramach którego mierzono zarówno iloraz inteligencji, jak i impulsywność u dzieci w wieku od dziesięciu dodwunastu lat, okazało się, że impulsywność była prawie trzykrotnie silniejszym prognostykiem niż iloraz inteligencji w przewidywaniu skłonności do przestępstw.Zob.omówieniew: Jack Block,  On the Relation Between IQ, Impulsivity, and Delinquency , Journal of Abnormal Psychology 104 (1995).19 Marion Underwood, Melinda Albert,  Fourth-Grade Peer Status as a Predictor of Adolescent Pregnancy , referat przedstawiony na spotkaniu Towarzystwa Badań nadRozwojem Dziecka [Society for Research on Child Development] w Kansas City, w stanie Missouri, w kwietniu 1989 roku.212 Daniel Goleman Inteligencja Emocjonalnapokusę popełniania czynów niezgodnych z prawem, jeśli pochodzi z rodziny żyjącej w wielkimstresie albo w biedzie.Jednak żaden z tych czynników nie sprawia, że czeka go nieuchronnie losprzestępcy.Przy nie zmienionych pozostałych warunkach siły dochodzące do głosu w psychiceagresywnego dziecka znacznie zwiększają prawdopodobieństwo, że skończy ono jako brutalnyprzestępca.Jak ujął to Gerald Patterson, psycholog, który dokładnie śledził losy setek chłopców ażdo osiągnięcia przez nich dojrzałości,  aspołeczne zachowania pięciolatka mogą być prototypamizachowań aspołecznych człowieka dorosłego.20Szkoła dla łobuzówTo specyficzne nastawienie czy też skrzywienie percepcyjne, które kładzie się takim cieniem nażycie agresywnych dzieci, prawie zawsze wpędza je w końcu w poważne kłopoty.Badaniamłodocianych przestępców skazanych za brutalne czyny i agresywnych uczniów szkół średnichwykazały, że jedni i drudzy mają takie samo nastawienie: kiedy napotykają trudności w kontakciez kimś, to natychmiast zaczynają postrzegać tę osobę jako antagonistę, wyciągając pochopniewniosek, że jest do nich wrogo nastawiona i nie szukając żadnych dodatkowych informacji, którepotwierdzałaby ten wniosek, ani nie próbując myśleć o pokojowym załatwieniu sporu iomówieniu różnic.Jednocześnie nawet nie przemknie im przez głowę myśl o negatywnychnastępstwach siłowego rozwiązania, którym na ogół jest bójka [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •