[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dwuznaczność słownictwa prowadzi do chaosu myśli, aco się tyczy miłości, to chaos myśli wspaniale tu słu\y nie odrodzonej ipodzielonej naturze ludzkiej, która jest zdeterminowana osiągnąć swójcel: pogodzić sprawy duchowe i świeckie, to jest głosić, \e słu\y Bogu,podczas kiedy w rzeczywistości słu\y Mammonowi, Marsowi lub Priapo-wi.Obszernie lub zwięzle, za pomocą aforyzmu czy przypowieści, mistrzo-wie \ycia duchowego opisali naturę prawdziwego miłosierdzia i odró\nilije od innych, ni\szych form miłości.Przyjrzyjmy się po kolei jego zasad-niczym cechom.Przede wszystkim miłosierdzie jest bezinteresowne, nieszuka nagrody za dobro, które przynosi, ani nie maleje, spotykając się zezłem.Boga nale\y kochać ze względu na niego samego, a nie ze względuna jego dary, osoby zaś i rzeczy trzeba kochać ze względu na Boga, ponie-wa\ są świątynią Ducha Zw.Co więcej, poniewa\ miłosierdzie jest bez-interesowne, przeto z konieczności musi być skierowane ku wszystkim iwszystkiemu.Miłość nie szuka \adnej przyczyny poza sobą i \adnego owocu; jest onaswym własnym owocem, swą własną radością.Kocham, poniewa\ kocham;kocham, abym mógł kochać (.).Ze wszystkich poruszeń i afektów duszymiłość jest jedynym, dzięki któremu stworzenie, choć nie na równych pra-wach, jest w stanie rozmawiać ze Stwórcą i oddawać mu coś przypomina-jącego to, co od Niego dane (.).Kiedy Bóg kocha, to pragnie jedynie byckochanym, wiedząc, \e miłość uczyni szczęśliwymi tych wszystkich, którzygo kochają.Sw.Bernard z ClairvauxAlbowiem tak jak miłość me ma \adnych ubocznych celów i chce jedyniewzrastać, tak wszystko jest jak oliwa dla jej płomienia; musi ona mieć to,czego chce, i nie mo\e zostać rozczarowana, poniewa\ wszystko (włącznie zniewdzięcznością ze strony kochanych) naturalnie pomaga jej \yć na swójsposób i wydawać na świat własne dzieło.William Law74Ci, którzy mówią o mnie zle, są naprawdę moimi dobrymi przyjaciółmi.Jeśli, spotwarzony, nie \ywię wrogości ani niechęci, to rośnie we mnie mocmiłości i pokory, zrodzona z Nienarodzonego.Gongjia DashiPewni ludzie chcą zobaczyć Boga oczami, tak jak widzą krowę, i pokochać Gotak, jak kochają swą krowę - za mleko, ser i korzyści, jakie im przynosi.Tak otojest z ludzmi, którzy kochają Boga ze względu na zewnętrzne bogactwo lubwewnętrzną pociechę.Nie kochają oni Boga właściwie, kiedy kochają Go dlaswej własnej korzyści.Zaiste, mówię wam prawdę: Ka\dy przedmiot, którymacie na myśli, choćby nawet był dobry, będzie przeszko-; dą międzywami a najbardziej wewnętrzną Prawdę.Mistrz EckhartJa, \ebrak, Panie, proszę Ciebie O więcej, ni\mogłoby prosić tysiąc królów.Ka\dy chceczegoś, o co Cię prosi.A ja Cię proszę: Dajmi tylko Siebie.Ansari z HeratutNie chcę mieć nic wspólnego z miłością, która byłaby miłością dla Boga lubw Bogu.Jest to miłość, której czysta miłość nie mo\e znieść; albowiem czy-stą miłością jest Sam Bóg.Zw.Katarzyna z GenuiJak matka, nawet ryzykując własne \ycie, chroni swego syna, swego jedy-1nego syna, tak między wszystkimi istotami niech zapanuje dobra wola bezmiary.Niech dobra wola bez miary zatriumfuje w całym świecie, w górze,' * na dole i wokół, nieograniczona i niezmieszana z jakimś poczuciem ró\nych' czy przeciwstawnych interesów.Jeśli człowiek wytrwale pozostaje w tym, stanie umysłu przez cały czas na jawie, to prawdą jest przysłowie: Nawet w' tym świecie mo\na znalezć świętość.Metta SuttaUcz się patrzeć na wszystkie istoty takim samym okiem, widząc jedną Jazńwe wszystkich.Srimad BhagawatamDrugą cechą wyró\niającą miłosierdzie jest to, \e w przeciwieństwiedo ni\szych form miłości nie jest ono emocją.Powstaje ono jako aktwoli i spełnia się jako świadomość czysto duchowa, jednocząca miłość ipoznanie istoty swego przedmiotu.Niech ka\dy zrozumie, \e prawdziwa miłość Boga nie polega na wylewaniułez ani na tej słodyczy i czułości, za którą zazwyczaj tęsknimy po prostudlatego, \e przynosi nam pocieszenie, ale na słu\bie Bogu w sprawiedliwości, męstwie duszy i pokorze
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Menu
- Index
- James Shore, Shane Warden agile development. filozofia programowania zwinnego pełna wersja
- Filozofia. Zarys historii A Karpiński, J Kojkoł
- Werner Carl Heisenberg Fizyka a filozofia (2)
- Heisenberg Werner Carl Fizyka a filozofia
- Wstęp do filozofii Antoni B. Stępień
- Harry Potter I Kamien Filozofic
- Wstęp do filozofii A B Stępień
- Zamiatin Eugeniusz My
- Steiner Rudolf Sedno kwestii spolecznej (3)
- Adolf.Hitler. .Mein.Kampf.(osloskop.net)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- hattrickd.pev.pl