[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Uczyniłoby to bowiem tę naukęciemniejszą jeszcze niżeli jest, bo że jest ciemna to twierdzę na pewno.Przedmiot ten rzadkosię porusza tak w słowie, jak i w piśmie, gdyż sam z siebie jest niezwykły i niejasny.Utrudniasprawę jeszcze mój niezręczny styl i niedostatek wiedzy.Nie dowierzając własnejumiejętności wyrażania swych myśli, nieraz pewnie rozwodzę się zbytecznie i przekraczamgranice wystarczające w danym miejscu dla podawanej przeze mnie nauki.Przyznam się, żeczynię to często rozmyślnie, gdyż to, czego nie można zrozumieć po jednym objaśnieniu,wyjaśnić się powinno po kilkakrotnym.Spodziewam się, że przez to dalsze rzeczy będąjaśniejsze.Sądzę, że dla dopełnienia tej części, nie można pozostawić bez odpowiedzi pewnejwątpliwości, która dotyczy tego poznania.Uczynię to pokrótce w rozdziale następnym.Rozdział 15Objaśnia, że przy wejściu w ogólne poznanie kontemplacyjne postępujący powinni jeszczeposługiwać się nieraz rozmyślaniem naturalnym i działaniem władz przyrodzonych.l.Odnośnie do tego, cośmy mówili, może się nasunąć wątpliwość, czy postępujący, którychzaczyna Bóg wprowadzać w owo nadprzyrodzone poznanie kontemplacyjne, o jakimmówiliśmy, przez to samo, że zaczynają się nim cieszyć, nie muszą już nigdy korzystać zdrogi rozmyślania, rozważania i form naturalnych.Na to odpowiem, że bynajmniej nie znaczy to, ażeby ci, co poczynają wchodzić w posiadanieowego poznania miłosnego i prostego, w ogóle nie mieli nigdy usiłować rozmyślać ani się oto starać, a to dlatego, ponieważ w początkach korzystania zeń ani stan kontemplacji nie jesttak doskonały i stały, aby natychmiast, skoro zechcą, stawić się mogli w jej akcie, ani też niesą jeszcze tak dalecy od rozmyślania, iżby nie mogli niekiedy rozmyślać i rozważać jakprzedtem przez znane sobie formy i sposoby, odnajdując tam pewne rzeczy nowe.Owszem,na początku, gdy na podstawie wyżej podanych znaków zobaczą, że dusza nie jest jeszczewypełniona odpocznieniem i poznaniem, powinni koniecznie posługiwać się rozmyślaniem,dopóki nie dojdą do trwałego posiadania wyżej wspomnianego poznania, w pewnym stopniudoskonałego.To zaś zachodzi wtedy, gdy przystępując do rozmyślania, natychmiast wchodząw owo poznanie i pokój, bez możliwości rozmyślania i bez chęci do niego.Dopóki to nienastąpi, a dzieje się to zwykle u tych, którzy już postąpili w życiu duchowym, powinni oniposługiwać się już to jednym, już to drugim sposobem.2.Bywa tak, że dusza wejdzie w tę miłosną i spokojną obecność nie używając swoich władz,tj.odnośnie do aktów poszczególnych nic nie działając, tylko otrzymując; kiedy indziejznowu, by wejść w stan kontemplacji, musi sobie dopomóc rozmyślaniem spokojnie iumiarkowanie.W chwili wejścia w kontemplację ustaje działanie jej władz.Wtedyrzeczywiście to rozkoszne poznanie dokonuje się w duszy samo, a ona nie czyni nic, tylkotrwa w miłosnej uwadze na Boga, nie pragnąc nic widzieć ani odczuwać.W tym stanie Bógudziela się duszy biernie, podobnie jak udziela się światło temu, co nic nie czyni, jeno maoczy otwarte.To przyjmowanie światła, wlewającego się w duszę sposobemnadprzyrodzonym, jest poznaniem biernym.I jeżeli mówimy o duszy, że nic nie działa, to niedlatego, żeby nie poznawała, lecz że nie poznaje własnym wysiłkiem.Przyjmuje bowiemtylko to, co się jej udziela, jak to się dzieje w oświeceniach, objawieniach czy natchnieniachBożych.3.Aby otrzymać to światło Boże prościej i obficiej, to tylko jest konieczne, by dusza niestarała się wprowadzać w nie innej jasności, płynącej z innych bardziej wyraźnych światełczy form, czy pojęć, czy wreszcie rodzajów jakiegoś rozważania dyskursywnego, ponieważnic z tego nie jest podobne do owego pogodnego i czystego światła.Gdyby więc duszachciała w takim stanie poznawać i rozważać poszczególne rzeczy, choćby najbardziejduchowe, przeszkadzałaby temu subtelnemu, prostemu i ogólnemu światłu ducha,przesłaniając je jakby chmurami.Byłoby to podobnie jak z człowiekiem, któremu jakaś rzeczstanie przed oczyma, a wzrok na niej utknąwszy pozbawiony zostaje i światła, i widoku wdal.4 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •