[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Na policzkach Tammy pojawiły się żółte plamy.Skóra naskroniach była biała.Zaobserwowałem też skurcze brody.Zwiększyła się wilgotnośćskóry, szczególnie na grzbiecie nosa.Kiedy te objawy się nasiliły, powiedziałem: Teraz popatrz na obraz, na ten obraz.Jeżeli każecie ludziom, cofać się w czasie, a oni się wykręcają, jest to takżewskazówka.Możecie użyć jakiejś sztuczki, na przykład powiedzieć: No cóż,przenieś się w przyszłość , Wędruj w czasie, wskakuj w czas, obchodz czas.Cokolwiek.Nie ma znaczenia, jakich słów używasz, lecz abyś uzyskał reakcję, którejoczekujesz.Można też założyć, że każdy ogarnięty fobią zna uczucia jej towarzyszące.Mafragment doświadczenia, więc resztę może odtworzyć, stosując metodęprzechodzenia.Jak szukacie kluczyków do samochodu, kiedy chcecie jechać dosklepu, a nie wiecie, gdzie one są?Kobieta:- Zaczynam przeszukiwać kieszenie.- Mężczyzna:- Szukam w domu.Mężczyzna:- Szukam w pamięci i staram się stworzyć obraz miejsca, gdzie leżą.Kobieta:- Potrząsam portmonetką tak, aby je usłyszeć.- W porządku.Jeżeli żaden z tych sposobów nie poskutkuje, wracacie do drzwi ijeszcze raz wchodzicie do domu.Odpowiedzi, które właśnie usłyszeliśmy, odnosząsię do trzech głównych systemów reprezentacji.Jeżeli dysponujesz jakimkolwiekfragmentem jakiegokolwiek doświadczenia, możesz dzięki działaniu uzyskać całyobraz.Tammy miała określone uczucia.Kiedy zostały one zakotwiczone,ustabilizowały jej stan świadomości.Wspólnym elementem wszystkiego, do czegodocierała, kiedy zamknęła oczy i cofała się w przeszłość, był ów zestaw doznań, cogwarantowało, że każdy obraz, który wybierze, będzie należał do grupy przeżyćzwiązanych z fobią.Skorzystałem z tych samych zasad, pomagając Tammy stworzyć jej pełen, wyraznywizerunek z młodszych lat.Początkowo widziała tylko siebie, bez kontekstu.Zapytałem, jaki kolor mają jej buty.Założyłem, że widzi swoje stopy i możerozpoznać kolor butów.Przyjęła to założenie i powiedziała: Czarny.Skoro widziałabuty, musiała oczywiście postrzegać także powierzchnię, na której one stoją.Zapytałem o to.A kiedy widać powierzchnię, łatwo dołączyć do niej ściany, drzewa icałą resztę obrazu.To bardzo łatwy sposób przechodzenia lub krzyżowania.Dzięki tejtechnice pomagam w odtwarzaniu obrazu poprzez budowanie kolejnych fragmentów.Mężczyzna:- Jaka jest różnica między tą techniką a systematycznym odwrażli-wianiem?- Wynosi około sześciu miesięcy.To podstawowa i bardzo droga różnica.Stosowana przeze mnie technika stanowi zwykłe warunkowanie.Aączymy po prostunowy zestaw uczuć - poczucie kompetencji i siły z bodzcami słuchowymi orazwzrokowymi.Jest jeszcze jedna bardzo ważna różnica.Zamiast próbować likwidować zestawuczuć, który istnieje, wybieramy inny i kojarzymy go z bodzcami.Specjaliścizajmujący się odwrażliwianiem starają się raczej eliminować określony typ zachowańniż zastępować go reakcją pozytywną.Ludzie ci na pytanie: Jak się czujesz?odpowiadają: Niezle.Twierdzimy, że każde zachowanie spełnia jakąś pozytywną funkcję.Stanowinajlepszy wybór, jaki dana osoba w określonej sytuacji może uczynić.Lepiej, żeTammy miała fobię na punkcie mostów niż gdyby nie posiadała żadnego programu.Jeżeli prowadzisz systematyczne odwra-żliwianie i nie zastępujesz negatywnychwzorów zachowań czymś pozytywnym, będzie ono trwało długo, gdyż klient będziewalczyć.To jego jedyna obrona.Trwa sześć miesięcy, gdyż musi on w sposóbprzypadkowy umieszczać coś na miejscu eliminowanych zachowań.Mężczyzna:- Jednak istnieje coś zastępczego - relaksacja.Czasami się ją stosuje, ale nie jest ona zasobem, którego wszyscy potrzebują wsytuacji reagowania fobią.Jadąc samochodem przez most, nie chcesz się naglerelaksować.Jeżeli ktoś musi pokonywać trudności, a wy podarujecie mu relaks, możesobie nie poradzić! Ta sytuacja stanowi realne, prawdziwe niebezpieczeństwo.Istnieją więc dwie możliwości: objawy wrócą pózniej, dlatego że spełniają funkcjęochronną, albo człowiek zostanie zraniony.Mamy bardzo silne kotwiceuruchamiające pewność siebie i zasoby, jakimi Tammy dysponuje jako dorosłakobieta.Wykorzystaliśmy to, nie stosując relaksacji.W trakcie tego procesu Tammybyła bardzo czujna.Dzięki odwrażliwianiu, jak w jej przypadku, udaje się leczyćfobie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Menu
- Index
- Burroughs Edgar Rice Ksiezniczka Marsa
- Gregory Philippa Biała księżniczka
- La Fayette Księżna de Cleves
- Pilipiuk Andrzej Ksiezniczka
- Kir Bulyczow Miasto na Gorze
- Cook Robin Zabawa w Boga (2)
- Chalker Jack L Polnoc przy studni dusz
- Kaye Marvin Godwin Parke Wladcy Samotnosci (SCAN dal 108
- Jan Od Krzyża, Âśw. Dzieła
- Anderson Marina Mroczny Sekret
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- charloteee.keep.pl