X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Tu jest walka o pe�n� w�adz� cz�owieka nad sob�,o jasne, s�oneczne prawo - nie ma kompromisów.ChrzeScija�stwo powsta�o jako zrzeszenieopuszczenia i bezsi�y; stworzyli je ludzie, którzy utracili wszystko: ojczyzn� zewn�trzn� i we-wn�trzn�, którzy czuli si� prochem, wystawionym na przypadek wiatru, glin�, lepion� przezSlep�, wrog� przemoc.Nie rozumieli �ycia; porozpada�y si� staro�ytne spo�ecze�stwa i Swia-ty wewn�trzne, przez nie zrodzone.W obr�bie olbrzymiego pa�stwa rzymskiego, pod os�on�praw, wsz�dzie obecnych, zimnych, niedostrzegalnych, jak powietrze, tworzyli si� ludzie, nierozumiej�cy procesu, w którym brali udzia�, nie pojmuj�cy tego olbrzymiego fundamentuspo�ecznego, który ich dxwiga�, zawieszeni jak gdyby w pró�ni.Czuli si� bezsilni, widzieliokrucie�stwo �ycia, i gdy przysz�a do nich wieS�, �e s� bra�mi, synami Boga, który przyjdziei wexmie ich jak swoich, �e nie potrzeba im nic czyni�, jak tylko kocha� si� wzajemnie i cze-ka� dnia, który poch�onie niezrozumia�y Swiat, a ich ocali - by�a ona dla nich wyjSciem z mro-ku.By�o to wyjScie jedyne, jakie zrozumie� mogli.Byli bezsilni, bezradni: nie potrzebowalimie� inicjatywy w niczym, zrzec si� mogli wszelkiej odpowiedzialnoSci za prac� �ycia, mo-gli poprzesta� na skupieniu si� z innymi, równie osieroconymi py�kami i wierzy�.ChrzeSci-ja�stwo to by�o w�aSnie zrzeszenie ludzi bez praw, bez przyrody, bez przedmiotu bada� pozasob�, bez �adnych zada� poza w�asn� dusz�.Wszystko inne by�o jak mira�, który zgasi Pan,jak z�udzenie, majak ob�oczny, który si� rozpierzchnie, gdy przyjdzie s�dzia z twarz� bia��,jak s�o�ce.I oto ich nowe �ycie nadziei i wiary by�o �ask�; �ycie i pulsowanie duszy stworzo-nej przez d�ugie wieki zapoznanej kultury, reminiscencje, nag�e przeb�yski mySli, sam darmowy, wszystko to byt cud i �aska.�ask� by�o �ycie.Mniejsza o to, jak je podtrzymywano:jedni �ebrali, inni pracowali, inni byli bogaci - wszystko to by�a �aska, - nie zdobycz ludzkiejpracy na przyrodzie, lecz dar Bo�y.Ca�e �ycie ukazywa�o si� jako coS podarowanego, coSwytworzonego poza cz�owiekiem, bez jego udzia�u, coS, co trzeba tylko przyj��.Tak� by�aprawda ich po�o�enia, prze�yli oni j� tylko, tworz�c chrzeScija�stwo.MySl ich odbija�a zu-pe�nie plastycznie stosunek ich do ca�ego ówczesnego Swiata****.Nie widzieli oni Swiata,który ich dxwiga�, który stwarza� ich �ycie duchowe i stosunki, w jakich �yli.Pomimo to ist-nia� przecie� ten Swiat, by� prawd� ich wobec pozaludzkiej nocy a nie widzeniem ich serc,zmor� ich dusz.On trzyma� ich na powierzchni bytu: w przyrodzie istnieli oni jako wytwórpewnej okreSlonej historii.Imperium rzymskie stanowi�o ich fundament.I gdy przekszta�ca�si� ten Swiat, musia�y zmieni� si� ich mySli, sama pos�ana im od Boga prawda.Usi�owali onizachowa� sw� wiar�, swe zasadnicze stanowisko, zawsze by�o tak, �e �ycie wytwarzane by�opoza nimi, dop�ywa�o do nich, by�o im darowywane jako �aska, spada�o na nich, jako dopust.Ale �ask� stawa�o si� to �ycie, gdy by�o ju� wytworzone, aby zaS by�o ono, trzeba by�o jewytworzy�: sami oni wytwarzali je.I poniewa�, aby coS mie�, cz�owiek musi to wyku� sam39 w Swiecie g�uchym na objawienia serca, wi�c nie od ich woli zale�a�o, czym b�d� w tymtwardym Swiecie, w którym wytwarzane jest �ycie: tak byli oni robotnikami, celnikami, �o�-nierzami, dostojnikami pa�stwa.Rwiat ten zmienia� si� i coraz inne narzuca� role wyznaw-com Chrystusa: wykuwali oni sami swe nieszcz�Scia lub s�aw�, a zdobywszy je, korzyli si�przed w�asnym dzie�em, jak przed b�ogos�awie�stwem lub kar�.Wytworzone przez nich �yciewraca�o do nich jako dar bo�y.Gdy gmina chrzeScija�ska obj�a ca�e narody, musia� zmieni�si� jej wewn�trzny charakter: ju� tylko de nomine podzia� dóbr doczesnych by� darem Bo-�ym, w gruncie rzeczy nale�a� on do twardego tutejszego Swiata.Szybko rozrós� si� przedzia� mi�dzy ogó�em wiernych i duchowie�stwem zawiaduj�cym ich�yciem duchowym.�ycie duchowe sta�o si� w�asnoSci� duchownych, oni mieli klucz rozu-mienia �ycia, stwarzanego przez innych.�ycie koScio�a zale�ne by�o od tego, aby wszystko,co zostanie pozyskane, jako zdobycz ludzkoSci, zosta�o uj�te, przepracowane, utrwalone przezjego hierarchi�, - aby istotnie koSció� by� SwiadomoSci�, wytwarzan� przez �ycie.By�o toniemo�liwe.Ca�a organizacja ta pozostawa�a w stanowczej sprzecznoSci z sam� istot� �ycia.KoSció� by� zrzeszeniem wiernych, wyniesionych ponad rzeczywiste,  historyczne �ycie [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •  

    Drogi uД№Еєytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerД‚Е‚w w celu dopasowania treД№В›ci do moich potrzeb. PrzeczytaД№В‚em(am) Politykę prywatnoД№В›ci. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerД‚Е‚w w celu personalizowania wyД№В›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treД№В›ci marketingowych. PrzeczytaД№В‚em(am) Politykę prywatnoД№В›ci. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.