[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.9.12.Okienko Move Transform Type InW taki sam sposób możemy precyzyjnie obracać oraz skalować obiektyw wybranych płaszczyznach, wpisując wartości obrotu lub skalowaniaz klawiatury, odpowiednio w okienkach: Rotate Transform Type In orazScale Transform Type In.Okienka te rozwijamy klikając prawym klawi-szem myszy na ikonie obrotu lub skalowania.Mogą nam one z powodze-niem zastąpić korzystanie z ikon Snap dla obrotu i skalowania (rys 9.2 napoczątku tego rozdziału).Obiekt nazwany przez nas ściana3 przemieszczamy w widoku Top o 60 cm w prawo, czyliw dodatnią stronę osi X.Pomiędzy ścianami powstają szczeliny, o szerokościach: 140, 160oraz 140 cm.Dwie 140-centymetrowe szczeliny zostaną wykorzystane jako wnękidrzwiowe.Drzwi zajmą w całości dolną część wnęki, ale nie będą sięgały pod sam sufit.Potrzebne nam są więc jeszcze dwa fragmenty ścian do wypełnienia dziur, jakie musiałybypowstać nad drzwiami.Rys.9.13 przedstawia w widoku z góry prostopadłościano wymiarach 80 x 140 x 270 cm, (ściana5) utworzony właśnie w tym celu.Bardzo podob-ny, tylko obrócony o 90 stopni prostopadłościan (ściana6) tworzymy w drugiej wnęcedrzwiowej.http://www.helion.com.pl/cad.htm 194 3D Studio MAXObiekt ściana 5Obiekt Obiektściana3 ściana4Rys.9.13.Uzupełniający fragment ściany nad drzwiami; obiekt ściana5 w widoku z góryOba prostopadłościany podnosimy ponad poziom podłogi o 230 cm, tak jak pokazuje rysu-nek 9.14.Od lica ściany odsunięte są one w głąb o 20 cm (głębokość wnęki).Obiekt Obiektściana6 ściana5Obiekty Obiekt ściana3 Obiektściana1 ściana4i ściana2Rys.9.14.Obiekty ściana5 i ściana6 w widoku z przoduTeraz, gdy mamy już wszystkie ściany (patrz rys.9.15), rozsądnym posunięciem będziepołączenie ich w jedną grupę, tak by łatwo można było pózniej razem je wybrać.W odróżnieniu od przyłączania (Attach) grupowanie nie powoduje zniszczenia indywidu-alnych cech obiektów składowych grupy.Między innymi nie powoduje wymazania przezhttp://www.helion.com.pl/cad.htm Tworzenie sceny 195program ich własnych nazw.Po rozgrupowaniu lub otwarciu grupy, będziemy mieliw scenie znów obiekty sciana1, sciana2.itp.Grupowanie jest zabiegiem bezpiecznymi całkowicie odwracalnym.Po wybraniu wszystkich ścian wybieramy polecenie Edit/Group i w wyświetlonym okniedialogowym wpisujemy nazwę grupy (ściany) i zatwierdzamy ją kliknięciem na OK.Rys.9.15.Podłoga i ściany modelowanego wnętrza9.3.DrzwiDrzwi utworzymy wytłaczając uproszczoną ramę, złożoną z trzech prostokątów.Potemdodamy szybę i klamki.Przede wszystkim wybieramy więc w bocznym menu Create ikonętworzenia kształtów (Shapes) i uaktywniamy opcję Rectangle.Rysujemy według siatkipionowy prostokąt o wymiarach 140 x 200 cm; będzie to zewnętrzny obrys drzwi (patrzrys.9.16a).Wewnątrz umieszczamy dwa mniejsze prostokąty, jak na rys.9.16b.Jeśli nary-sujemy je według siatki, to trzeba będzie je potem nieco zwęzić, skalując je wzdłuż osi X.Każdy z narysowanych przez nas prostokątów jest oddzielnym kształtem.Aby móc je ra-zem wytłoczyć, należy prostokąty połączyć, tak jak to pokazuje rysunek 9.17.Po wyselek-cjonowaniu zewnętrznego prostokąta wybieramy edycję typu Edit Spline w bocznym menuModify.Następnie włączamy opcję Attach w polu Edit Object (klawisz Attach zostaniepodświetlony na zielono) i wskazujemy kolejno oba mniejsze prostokąty, przyłączając je.Aby opcja Attach była dostępna, klawisz Sub-Object musi być wyłączony.http://www.helion.com.pl/cad.htm 196 3D Studio MAXa) b)Rys.9.16.Zewnętrzny obrys ramy drzwi (a) i wewnętrzny (b)WyłączonyklawiszSub-ObjectOpcja łączenia kształtówRys.9.17.Przyłączanie kształtów za pomocą opcji AttachGdy teraz wytłoczymy kształt np.na 10 cm, powstanie przestrzenna rama z otworamiw środku (patrz rys.9.18).Obiekt nazywamy np.rama drzwi.http://www.helion.com.pl/cad.htm Tworzenie sceny 197Rys.9.18.Wytłaczanie ramy drzwiGdyby nie konieczność indywidualnego przeskalowania wewnętrznegoprostokąta, moglibyśmy od początku rysować ramę drzwi jako jedenkształt.Wystarczy wyłączyć opcję Start New Shape na rolecie ObjectType i rysować kolejne kształty, które zostają wtedy przyłączone do siebieautomatycznie.Do drzwi dodajemy szybę: prostokąt o zerowej grubości.Jego szerokość i wysokość po-winny być co najmniej równe wewnętrznemu obrysowi drzwi.Nadajemy mu nazwę szybai umieszczamy go pośrodku wytłoczonej ramy.Na koniec dodajemy jeszcze dwie klamkiw formie kulistych gałek.Utworzymy je z bardzo uproszczonych kul o promieniu ok.3jednostek.Dla tak małych i oddalonych od kamery obiektów wystarczy niewielka liczbapłaszczyzn elementarnych.Obiektom nadajemy nazwy takie jak np.klamka1 i klamka2.Rysunek 9.19 przedstawia ukończone drzwi, leżące w płaszczyznie podłogi.Nadawanie wszystkim tworzonym obiektom łatwo rozpoznawalnychnazw jest bardzo ważne, gdyż, jak łatwo zauważyć, zajmujemy się terazmodelowaniem samych siatek, a pomijamy zupełnie materiały.Utworze-niem materiałów zajmiemy się pózniej.Aby móc je przypisać obiektomw scenie, musimy mieć możliwość rozróżnienia tych obiektów.http://www.helion.com.pl/cad.htm 198 3D Studio MAXobiekt szybaobiekt klamka1Rys.9.19.Gotowe drzwiTeraz możemy zgrupować ramę, szybę i klamki tworząc z nich jeden obiekt-grupęo nazwie drzwi1.Obiekt ten obracamy  do pionu i umieszczamy w 140-centymetrowejszczelinie pomiędzy ścianami w odległości 40 cm od lica ściany.Dolną krawędz drzwiumieszczamy na wysokości 30 cm, gdyż drzwi mają się znalezć na najwyższym stopniupodłogi (obiekt podloga3).Następnie kopiujemy je, obracamy i uzyskaną kopię (obiektdrzwi2) umieszczamy w drugiej wnęce.Uważamy, by obrócić drzwi klamkami w stronękamery.Drzwi można też narysować i wytłoczyć na innej płaszczyznie niż płasz-czyzna pozioma.Jeśli rysowanie ramy drzwi rozpoczniesz w oknie wido-kowym Front, to wytłoczysz drzwi od razu w pozycji pionowej.9.4.SchodyPora narysować kształt, który posłuży do utworzenia schodów [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •