[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.I o nich tunie mówię, powiedzą im to w dzień sądu, ponieważ oni przede wszystkim powinni głosićsłowa Boże, jako że postawieni są przez Boga na świeczniku ze względu na swą naukę iwysoki stopień hierarchii społecznej.13.Wróćmy jednak do spraw dotyczących człowieka duchowego, zwłaszcza tego, któregoBóg podniósł do stanu kontemplacji, bo jak już wspomniałem, do tych szczególnie tu sięzwracam.Wskażemy mu, jak ma się kierować do Boga przez wiarę i oczyszczać się tak zewszystkiego, co jest jej przeciwne, by wejść na tę wąską ścieżkę ciemnej kontemplacji.Rozdział 8Wykazuje ogólnie, że żadne stworzenie ani żadne pojadę rozumowe nie może być najbliższymśrodkiem do zjednoczenia z Bogiem.1.Zanim zaczniemy mówić o jedynym i właściwym środku do zjednoczenia z Bogiem,którym jest wiara, udowodnimy, że żadna rzecz, czy to stworzona czy pomyślana, nie możebyć dla rozumu właściwym środkiem zjednoczenia z Bogiem.Wszystko bowiem, co rozummoże osiągnąć, będzie raczej przeszkodą aniżeli środkiem, jeśli się na tym zechce opierać.W tym rozdziale wskażemy ogólnie, w następnym zaś zajmiemy się tym bardziejszczegółowo, przechodząc po kolei wszystkie wiadomości, jakie rozum może nabywać zapośrednictwem zmysłów wewnętrznych i zewnętrznych.Wskażemy również, jakichprzeciwności i szkód może doznać rozum na drodze tego poznania wewnętrznego izewnętrznego, jeśli pójdzie naprzód, nie opierając się na właściwym środku, to jest na wierze.2.Jest zasadą filozoficzną, że wszystkie środki winny być proporcjonalne do swego celu,czyli że muszą mieć takie podobieństwo i dostosowanie do zamierzonego celu, iżbywystarczały do jego osiągnięcia.Podaję przykład: Jeśli ktoś chce dojść do jakiegoś miasta, musi koniecznie iść tą drogą, któraistotnie prowadzi do tego miasta; jest ona wtedy środkiem.Albo: Jeśli kto chce zmienić drzewo w płonący ogień, musi w takim stopniu użyć żaru, któryjest środkiem, by on przepalił drzewo i upodobnił je do siebie.Gdyby zaś kto chciał posłużyćsię innym, niewłaściwym środkiem, jak np.powietrzem, wodą czy ziemią, byłobyniemożliwym, aby drzewo zamieniło się w ogień.Tak samo niemożliwą jest rzeczą, by ktośdoszedł do miasta, idąc drogą przeciwną jak ta, która doń prowadzi.To samo można zastosować i do rozumu.Aby mógł dojść do takiego zjednoczenia z Bogiem,jakie w tym życiu jest możliwe, musi koniecznie używać takiego środka, który prowadzi doBoga i ma z Nim podobieństwo.3.Należy tu zauważyć, że pośród stworzeń wyższych czy niższych nie ma żadnego, które bybezpośrednio łączyło z Bogiem albo miało podobieństwo do Jego bytu.Wprawdzie każdestworzenie, jak uczy teologia, pozostaje w pewnym stosunku do Boga i jest jakby ślademBoga - w różnym stopniu, odpowiednio do swych doskonałości - jednak istotne podobieństwopomiędzy Bogiem a stworzeniem nie zachodzi.Jest raczej ta nieskończona różnica, jaka musibyć pomiędzy bytem stworzonym a boskim.Dlatego też jest niemożliwe, by rozum mógłpojąć Boga za pośrednictwem stworzeń, czy to niebieskich czy ziemskich, gdyż nie mapomiędzy nimi a Bogiem żadnej proporcji ani podobieństwa.W odniesieniu bowiem do istot niebieskich, mówi prorok Dawid: “Nie masz Tobiepodobnego między bogami, Panie” (Ps 85, 8).Bogami nazwani są tu aniołowie i dusześwięte.Na innym miejscu mówi jeszcze: “Boże, w świętości droga Twoja.Któryż bóg jest takwielki, jak Bóg nasz?” (Ps 76, 14).Innymi słowy, droga dojścia do Ciebie, Boże, to drogaświęta, droga czystej wiary.Bo jakiż bóg będzie tak wielki? Czyli, jakiż anioł, choćbynajdoskonalszy, jaki święty, choćby najwyżej wyniesiony do chwały, będzie tak wielki, bybył właściwą i wystarczającą drogą dojścia do Ciebie? Mając zaś na myśli rzeczy ziemskie iniebieskie, mówi tenże Prorok: “Albowiem wysoki jest Pan, a na niskich spogląda i wysokichz daleka poznaje” (Ps 137, 6).Czyli, innymi słowy, Bóg, będąc wysokim w swoim bycie,widzi, (s [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •