X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Bóg prawdziwy musi byćuniwersalnym; nie ma Go przeto w religiach ni lokalnych ni plemiennych.Badania prymitywów stwierdziły, jako na początku panował wszędzie monoteizm; lecz faktem jest, żenigdzie nie trwał długo, wyradzając się w monolatrię.Nikt nie zaprzeczał, ani nie zaprzecza, że wśród %7łydów35MiS 397-39836Kr 9737MiS 358, 383, 392.38MiS 394, 39639Kr 3040ArW.V41 Historia literatury żydowskiej" tom I, część I, strona 95 i kilkakrotnie dalej.Warszawa  1902.(Myli się Te 69, jakoby Delitsch użył był pierwszy tego wyrażenia)Print to PDF without this message by purchasing novaPDF (http://www.novapdf.com/) monoteizm istniał, że w Palestynie bywali %7łydzi, będący monoteistami.Chodzi o to, czy monoteizm byłregułą? A to pytanie rozstrzygają teksty biblijne jak najwyrazniej.Wszystkie ludy semickie oznaczały bóstwo ogólną nazwą EL, ILU, IL, bardzo starożytną nazwą, tkwiącą wnajstarszych pokładach języka prasemickiego42.Wskazówką sama nazwa Babilonu  Bab  el, tj.Brama Boga.U Arabów imiona własne są takie same, jakw pentateuchu, a podobne sięgają w Babilonii epoki Abrahama; powtarzają się zaś zwłaszcza w czasachmojżeszowych i występują mniej więcej równocześnie w południowej Arabii.Wiemy, że Mojżesz mieszkałwśród Arabów przez 40 lat i że znaczny wpływ na niego wywarł jego teść, Jetro-Reguel kapłan medynicki.Imiona te stanowią całe zdania, zazwyczaj wyrażając coś o Bogu. Jeżelibyśmy więc setki tych imion rozebralii traktowali jako zdania, otrzymalibyśmy cały traktat o Bogu i Jego przymiotach".Do wszystkich zaś tychimion wchodzi pierwiastek EL, z czego wysnuła nauka wniosek, jako u wszystkich ludów semickich w czasachpierwotnych czczony był Bóg pod nazwą EL.A podobieństwo imion stwierdzić łatwo w księgach Exodus iNumeri, gdzie też są świadectwa stosunków z Arabami, a z niektórymi plemionami arabskimi stwierdzonepokrewieństwo43.Protoplaści Izraelitów Habiri nazywali też swoje bóstwo.eloch" bez żadnej specjalnejnazwy, a taką cześć Boga bez nazwy można przyjąć za dowód monoteizmu.Chrześcijaństwo nie nadaje Bogużadnej nazwy; owe zaś 99 nazw muzułmańskich oznaczają przymioty Boskie.Babilońskie pojęcia wiadome były oczywiście drużynie Abrahama, koczującej po południowo-zachodniej,a stepowej krainie Mezopotamii.A obok tego atoli w centrum jego koczowisk, w chaldejskim Ur (El-Mugheir)na prawym brzegu rzeki Eufratu, niedaleko już zatoki Perskiej, czczono księżyc i przypuszcza się, że Abrahamrównież wyznawał ten kult lokalny, o czym tradycja trwała długo, skoro jeszcze Jozue daje jej świadectwo44.Czy nie ograniczało się to jednakże do tego, co przechowało się w Judaizmie przez wszystkie wieki i co przyjąłtakże Islam, nie oddając księżycowi wcale czci boskiej?Zacznijmy od Abrahama.W poprzednim pokoleniu hyperkrytyka zaprzeczała herosom praszczurówistnienia osobowego.Salomon Reinach, głośny swego czasu autor  Orpheusa" uważał Abrahama za postaćmityczną, jakąś emanację pojęciową nieba gwiazdzistego.Obecnie Abraham żyje w nauce jako człowiek  z mięsa i kości".W księdze Jozuego czytamy, jako przodkowie Abrahama służyli  Bogom cudzym"; użycie liczby mnogiejwskazuje politeizm.Ojciec Abrahama, Tare, mieszkał w Ur i stamtąd ruszył na południe, dochodząc do krainyHaranu45.Tak samo  Haran" nazywał się najmłodszy syn Tatego, ojciec Lota.Tam ród ten doszedł dozamożności;  nabyli dusze" (zapewne niewolników).Abraham ruszył dalej na południe, do ziemiChananejskiej46.Stwierdzono w księdze Judyty, że owi przodkowie byli w Mezopotamii bałwochwalcami idodano, że wywędrowali, ponieważ przyjęli wiarę w jednego Boga47.Byłaby to tedy emigracja religijna, dlautrzymania monoteizmu.Lecz nie dla czci Elch.W Babilonii znane było także imię Jahu, względnie Jahwe, lecz nie znamy tam ani jednego Boga o nazwiepodobnej48.Również tedy można domyślić się w tym monoteizmu.Hebrajczykom znana była przedMojżeszem forma Jah, Jahu49.Wymawianie Jehowa na pewno nie jest prawdziwe.W Elephantynie egipskiej wV wieku przed Chrystusem wymawiano Jahu.Nowsi semitologowie piszą: Hahweh.Zdajemy sobie z tegosprawę, lecz zapewne nie wyrugujemy już brzmienia potocznego Jehowa50.42ArK 9043MiS 308-31144ArM 7345Gen XI  27, 28, 3146Gen XII47Jos XXIV4848 ArM  4749ArM  4850ArM  192Print to PDF without this message by purchasing novaPDF (http://www.novapdf.com/) Czasów Abrahamowych nie umiemy jeszcze oznaczyć ściśle, gdyż między datami tekstu hebrajskiego aSeptuagintą zachodzi różnica niemal trzystu lat.W roku 1908 oznaczono wyjście Abrahamas z Ur na około2046 przed Chrystusem, oczywiście w przybliżeniu51.Przenosząc się daleko na południe, pozostali towarzysze Abrahama i potomkowie ich w kręgu cywilizacjibabilońskiej, do którego należała Palestyna, chociaż politycznie podlegała Egiptowi52.I tam także wszystkimokolicznym ludom znaną była nazwa, którą wyrażano następnie czteroma literami IHWH53.W pięcioksięgu, który powstał po wyjściu z Egiptu, a przed wejściem do Palestyny, natrafiamy atoli naszczególniejsze używanie obu tych wyrazów [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •  

    Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.