[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wszystkie kościelne nieruchomości ziemskie, wyjąwszy gospodarstwa rolne proboszczów do 50 ha, a w niektórych województwach do 100 ha, zostały ustawą z 1950 roku przejęte przez państwo i przekazane na Fundusz Kościelny, który przeznaczono na utrzymanie i odbudowę kościołów, zaopatrzenie emerytalne i zapewnienie materialnej i lekarskiej opieki nad duchownymi, finansowanie działalności charytatywnej, opiekuńczej itd.Ważnym aktem w dziele doprowadzenia do końca rozgraniczenia między państwem i Kościołem były zarządzenia i ustawy o zeświecczeniu urzędów stanu cywilnego, wprowadzeniu instytucji ślubów cywilnych, o cmentarzach komunalnych, rozwodach sądowych, wreszcie wydana niedawno (15 lipca 1961 roku) ustawa o ustroju szkolnictwa, ustalająca prawnie świecki charakter wszystkich szkół i zakładów wychowawczych w Polsce.Dziś, po blisko dwudziestu latach istnienia Polski Ludowej, można śmiało stwierdzić, że pełny i konsekwentny rozdział państwa i Kościoła w naszym kraju stał się faktem i okazał się rzeczą słuszną.Nie uszczupla on w niczym indywidualnych praw jednostki, gwarantuje swobodę sumienia, umożliwia przy tym harmonijny i braterski wysiłek ludzi o najrozmaitszych postawach i światopoglądach filozoficznych nad budową lepszego jutra Polski.Rozdziałowi obu tych instytucji zawdzięczać w wielkiej mierze należy to, że możemy realizować w Polsce naprawdę demokratyczną politykę wyznaniową, umacniać wśród ludzi stosunki szczerej, pełnej i całkowitej tolerancji.Czy Polska Ludowa jest tolerancyjna?Tolerancja jest dzieckiem rewolucji burżuazyjnej, choć nie burżuazji sądzone było doprowadzić do końca dzieło realizacji pełnych swobód demokratycznych.Tolerancja prawdziwa i pełna zaczyna się bowiem tam, gdzie wszystkie dziedziny współżycia ludzi zostają oparte na racjonalnej, zgodnej z wymogami rozumu i danymi nauki, podstawie.Tolerancja - to swoboda wyboru religii, swoboda sumienia, która polega na tym, że człowiekowi wolno wierzyć w takiego boga, w jakiego pragnie, lub nie wierzyć w żadnego boga.Tak rozumiana tolerancja urzeczywistnia się dopiero w ustroju socjalistycznym, który znosi nie tylko ekonomiczne podstawy ucisku jednego człowieka przez drugiego, lecz także podstawy dyskryminacji w dziedzinie duchowej - w dziedzinie poglądów, przekonań religijnych oraz ocen moralnych.Dlaczego chcemy i musimy być tolerancyjni w ustroju socjalistycznym? Jakiego znaczenia nabiera termin "tolerancja" w warunkach zwycięstwa rewolucji socjalistycznej?W naszych warunkach każdy człowiek ma swobodę wyboru, swobodę przyjęcia lub odrzucenia.jakiejś prawdy, poglądu czy postawy, jeśli tylko nie jest ona sprzeczna z zasadami humanizmu socjalistycznego i interesami społeczeństwa.System filozoficzny Platona lub Arystotelesa, św.Tomasza z Akwinu czy Spinozy można przyjąć lub odrzucić.Przyjmując lub odrzucając dane twierdzenie filozoficzne czy dany system twierdzeń człowiek, choć narażony jest na to, że można podważyć słuszność jego wyboru poprzez wykazanie licznych słabych stron wybranej filozofii, a nawet fałszu, nie popełnia rażącego błędu.Człowiek jest w takim wyborze swobodny i w dużej mierze od niego zależy, co przyjmuje, a co odrzuca.Marksiści przyznają człowiekowi prawo do takiego wyboru, choć wiedzą, że filozofia materializmu dialektycznego jest jedynie naukowa i słuszna.Jak już wspominaliśmy swobody takiej człowiek nie posiada w dziedzinie na przykład matematyki.Nauczyciel nie może postawić niedostatecznego stopnia uczniowi, który powie, że pogląd Platona na idee jest fałszywy lub prawdziwy, postawi jednak bez wahania dwójkę, jeśli ten sam uczeń pomyli pierwiastki z tablicy Mendelejewa lub powie, że Ziemia ma kształt placka, lub też - że Słońce obraca się wokół Ziemi.My, materialiści, wykorzystujemy wszystkie środki wychowawcze, by wszczepić całemu społeczeństwu naukowy światopogląd, nie prześladujemy jednakże nikogo z racji wyznawanego jeszcze - błędnego, idealistycznego poglądu na świat; wzmacniamy jedynie słuszne wysiłki, by przyspieszyć proces odchodzenia ludzi od irracjonalnych - fałszywych poglądów.I rzecz ciekawa: w historii było wiele krwawych wojen, toczonych pod pretekstem różnic ideologicznych i religijnych, nie zanotowano zaś jeszcze ani jednej wojny z powodu różnic poglądów ludzi na tabliczkę mnożenia albo układ periodyczny pierwiastków.Wiadomo, że - praktycznie biorąc - tabliczka mnożenia i układ periodyczny pierwiastków mają w praktyce o wiele częstsze zastosowanie niż poglądy ludzi na materialność lub nieśmiertelność duszy czy zbawienie wieczne.Jednak fakt.iż z powodu różnic religijnych, filozoficznych i światopoglądowych, choć te były tylko pretekstem, dochodziło nieraz do prześladowań, a nawet i wojen, świadczy o tym, że prawdy filozoficzne, na pozór wydawałoby się odległe od praktyki, są odczuwane przez ludzi jako ważne i bliskie.One to bowiem tłumaczą człowiekowi sprawy, których nie wyjaśni żadne szczegółowe prawo nauk ścisłych ani przyrodniczych: sens życia i istnienia, prawa rozwoju społecznego, miejsce człowieka w świecie, cel, jaki ma poprzez życie realizować, itd.itd.Tak więc, poniektóre prawdy filozoficzne i moralne w rezultacie mogą wywierać na życie, postępowanie i samopoczucie ludzi wpływ większy niż na przykład nie podlegające dyskusji prawdy matematyczne.Stąd wszyscy rzecznicy poszczególnych filozofii i światopoglądów przywiązują ogromną wagę do wyznawanego systemu, do jego upowszechniania, czujni są na to wszystko, co mu zagraża lub podaje go w wątpliwość [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •