X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Est obiecujezrozumienie, a skoro trener est mówi o oświeceniu zaraz po tym,jak wielu uczestników miało radosne i wyzwalające przeżycie  zro-zumienia , naturalnym jest dla tych uczestników utożsamianie tego zrozumienia z oświeceniem.Jednak następnie trener stara sięprzekonać dziesiątki innych uczestników, że  dostali to , nawet je-śli w istocie to, co odnalezli, było dla nich przygnębiające, trywialnelub trudne do pojęcia.Mylącym jest zrównywanie przeżycia kogoś,kto odczuwa smutek, gniew, resentyment i rozczarowanie w okre-sie przeznaczonym na  zrozumienie , z kimś, kto eskploduje śmie-chem z kosmicznego żartu i przez następne trzy dni czuje się, jakbybył  na haju.Obie te osoby, jak twierdzi est,  zrozumiały , ale jeśli15Rozróżnienie pomiędzy  getting it (które najczęściej tłumaczyliśmy tutaj jako zrozumenie , lub  pojęcie ), a  oświeceniem jest moje własne, tak samo jak opiskażdego z tych doświadczeń.Werner powiedziałby prawdopodobnie, że one są tymsamym i być może nie opisałby ich tak, jak ja to uczyniłem [przyp.tłum.].274 6. Zrozumienie , czyli czy nic to naprawdę jest coś?mamy używać języka tak, jak normalnie jest używany, nie możemypowiedzieć, że obie te osoby  przeżyły oświecenie.Takie przeżyciemusi zawierać pewność, światło i jasność; wszechświat staje się ja-sny i przejrzysty, życie staje się lżejsze.Jak wyraził to pewien mistrzZen, po doświadczeniu oświecenia wszystko pozostaje takie samo,jak przedtem, tyle że dwie stopy nad ziemią.Jednak według Wernera, wszyscy uczestnicy treningu  pojmują ,przez co on rozumie, że w pewnym momencie (zazwyczaj czwarte-go dnia) wszyscy oni wyłamują się ze swej identyfikacji z własnymumysłem i ciałem, uzyskując przebłysk tego, kim naprawdę są, co za-zwyczaj jest równoznaczne z tym, kim byli cały czas.Jak mówi Wer-ner:  Dana osoba przestaje się identyfikować ze swoim umysłem,przestaje się identyfikować ze swoim ciałem, przestaje się identyfi-kować ze swoimi emocjami, przestaje się identyfikować ze swoimiproblemami, przestaje się identyfikować ze swoją mają16, zaczynadostrzegać, że nie jest Grą.Wraz z tym zaprzestaniem identyfika-cji dana osoba odkrywa esencję dramatu, którą jest po prostu onasama. Ja sam to wszystko, co jest , mówi Werner. Chodzi o to, żeto jest to.Staramy się osiągnąć to, co jest już zrealizowane, dlategoto jest takie łatwe.To, co jest już zrealizowane, to& ty sam.Zcianaoddzielająca uczestników od tego, kim w rzeczywistości są, zostajeczęściowo rozbita w czasie  procesu zrozumienia.Niektórym uczestnikom pęka tylko kilka cegieł, u innych cała ścianamoże zostać całkowicie rozbita, czego skutkiem jest to, co nazywamyprzeżyciem oświecenia.W obu jednak przypadkach, jak twierdzi Wer-ner  niezależnie od tego, czy uczestnik jest w stanie euforii, czy też jestprzygnębiony  nastąpiła fundamentalna zmiana: kontekst, w którymuczestnik treningu przeżywa swoje doświadczenia, będzie inny.Jakmówi trener, życie uczestnika zostanie odwrócone o sto osiemdziesiątstopni.Jest to coś, co Werner nazywa  getting it i co, jak twiedzi, dzie-je się z wszystkimi uczestnikami treningu, nieważne, czy są w euforiiczy nie, a co ja nazywam przeżyciem oświecenia, i co przydarza się je-16Maja  w wedyzmie jest to nadprzyrodzona, iluzoryczna moc bóstwa w formie Dewi;manifestacja boskiej energii; w wedancie i buddyzmie ułuda zasłaniająca rzeczywistość.275 Luke Rhinehartdynie niektórym z nich.Jest to za każdym razem przeżycie spokojnego odpuszczenia własnego umysłu i ciała, zaprzestania identyfikacji z tąmaszyną oraz utożsamianie się ze wszystkim jako z  sobą.Większość z tych, którzy odczuwają euforię podczas czwartego dniatreningu, nie ma prawdopodobnie najmniejszego pojęcia, dlaczegosą tak radośnie podnieceni, ale wytłumaczenie Wernera na temattego procesu wydaje się sensowne: nawet w samym akcie powie-dzenia  wszyscy jesteśmy maszynami uczestnik treningu w istocieprzestaje się ze swą maszyną, swoim umysłem, identyfikować, a tadysocjacja jest jego przeżyciem oświecenia.Istotne jest, by zrozumieć, co Werner ma na myśli, mówiąc o  zro-zumieniu i o sposobie, w jaki pojawia się przeżycie oświecenia, po-nieważ niebezpieczeństwo w czytaniu o treningu est polega na tym,że widzi się to jako pewną serię intelektualnych stanowisk, którątrzeba ocenić na podstawie ich wewnętrznej logiki i zewnętrznychzwiązków z innymi szeroko akceptowanymi stanowiskami.To po-dejście ma tak samo niewielką wartość, jaką by miało zastosowanedo twierdzenia mistrza Zen, że Budda to dwa funty lnu.Poglądygłoszone przez est (takie jak  Umysł jest liniowym ułożeniem&  ,i tym podobne) nie są niezbędną podstawą do stworzenia przeżyćoświecenia, a przyjęcie ich mogłoby być niebezpieczne.Najłatwiejszym sposobem, by stracić to uczucie lekkości, które uzysku-je się, całkowicie przeżywając swoje doświadczenie, jest stworzyć sobiew umyśle ideę, że twój umysł jest maszyną albo że jesteś doskonały,i zacząć żyć zgodnie z tą ideą.Oświecenie nigdy nie jest ideą, zawszejest sposobem przeżywania.Idee mogą stwarzać okazje do przeżyciaoświecenia.Idea może z pozoru prowadzić do takich przeżyć w ciągujakiegoś czasu, ale wcześniej czy pózniej staje się zabijającym życieprzekonaniem i stwarza barierę dla akceptacji tego, co jest.Dziwną rzeczą jest, iż przeżycie oświecenia może pojawić się w wy-niku całkiem różnych zdarzeń, dyscyplin, duchowych praktyk czywyrażanych idei.%7ładna religia czy filozofia nie ma na to monopo-lu.Identyfikacja przeżycia oświecenia z jakąś pojedynczą duchowąpraktyką, wyrażaną ideą czy treningiem, jest głupotą.276 6. Zrozumienie , czyli czy nic to naprawdę jest coś?Kiedy na przykład po raz drugi wziąłem udział w treningu est, do-znałem cudownego oświecenia, choć intelektualne stanowiska,które z pozoru mogły wydawać się  wyzwolicielami tego wyzwole-nia (konkretnie anatomia umysłu Wernera) były całkiem inne odtechnik i rozumowych stanowisk, które w przeszłości wyzwalałypodobne doświadczenia.To, że mogłem doświadczać oświeceniai wyzwolenia w wyniku tak z pozoru różnych działań, jak czytaniei pisanie przypowieści Zen, decydując się podjąć decyzję za pomocąrzutu kostką, czytając  A Separate Reality 17 Castanedy, czy poprzezprzeżycie czwartego dnia treningu est, ewidentnie nasuwa pytanie:co wszystkie te działania mają z sobą wspólnego.Odpowiedz Wernera jest taka, że każde z nich prowadzi do wytwo-rzenia przestrzeni pozwalającej nam zaakceptować to, co jest, orazcałkowicie przeżywać nasze doświadczenia.Możliwe jest jednaknieco precyzyjniejsze rozróżnienie tego, co tutaj ma miejsce [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •  

    Drogi uĹźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.