[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.A jeśli kiedy która z połówek umarła, a druga została sama na świecie, zaraz sobieinnej poszukać musiała i spleść się z nią w uścisku, wszystko jedno, czy się trafiła połówkadawnej niewiasty, którą dziś nazywamy kobietą, czy też odcinek dawnego mężczyzny.I takjedno po drugim ginęło.Zaczem się Zeus nad nimi ulitował i nowy sposób wymyśliwszy, na przód imwstydliwe okolice poprzenosił.Bo dotychczas i to nawet mieli na zewnątrz i płodzili nie kusobie, jak dzisiaj, ale do ziemi strzykali, jak piewiki polne.Poprzenosił im tedy na przód i takzrobił, że dzisiaj płodzi jedno w drugim, to co męskie, w pierwiastku niewieścim; a to na to,żeby w uściskach nowe życie stwarzali, jeśli mężczyzna trafi na kobietę, a jeśli mąż na mężanatrafi, aby przynajmniej żądzę gasili uściskiem, a wypocząwszy wracali do roboty i dbali oinne sprawy żywota.Więc już od tak dawnych czasów tkwi Eros w naszej naturze i do dawnejchce nas sprowadzać postaci; chce z dwojga ludzi dawną jedność stwarzać i tak leczyć naturęczłowieka.Więc każdy z nas jest jak kupon od biletu całego, bo każdy powstał, niby rybapłaszczka, wraz z kimś drugim z jakiejś dawnej, jednej istoty.Toteż zawsze każdy z nasswego kuponu szuka.Kogo od całego obojniaka odcięto, ten dzisiaj lubi kobiety, i wielucudzołożników pochodzi z tego rodu; a podobnie i kobiety, które za mężczyznami przepadają,a w łożu nie tylko męża przyjmują.Kobiety odcięte od dawnej żeńskiej istoty nie bardzodbają o mężczyzn, a więcej się interesują kobietami, i stąd się wywodzą trybadki [lesbijki].Ale ci, których od męskiego odcięto pnia, gonią za męskim rodzajem i już jako mali chłopcylubią te kupony męskie mężczyzn ściskać na posłaniu; to są najwybitniejsze jednostkipomiędzy chłopcami i młodymi ludzmi, to są najbardziej męskie natury.Niektórzy mówią onich, że to bezwstydnicy, ale to przecież nieprawda.Bo to nie występuje u nich na tlebezczelności; tylko raczej na tle śmiałości, odwagi i pewnego męskiego zacięcia kochająprzecież to, co do nich samych podobne.Silnie za tym i fakty przemawiają.Przecież tacymłodzi panowie, jak tylko który podrośnie, zaraz się poświęca karierze politycznej, a kiedyktóry jest już dojrzałym mężczyzną, poświęca się wówczas pederastii, niewiele dbając o żonęi o robienie dzieci.W celibacie żyje każdy, a jeden drugiemu wystarcza.Otóż tak w ogólnościpederastia i czuła przyjazń z mężczyznami powstaje w nas na tle przywiązania do tego, co jestnam samym pokrewne.A jeśli kiedy taki czy jakikolwiek inny człowiek przypadkiem znajdzie swą drugąpołowę, wtedy nagle dziwny na nich czar jakiś pada, dziwnie jedno drugiemu zaczyna byćmiłe, bliskie, kochane, tak że nawet na krótki czas nie chcą się rozdzielać od siebie.Iniektórzy życie całe pędzą tak przy sobie, a nie umieliby nawet powiedzieć, czego jedno chceod drugiego.Bo chyba nikt nie przypuści, żeby to tylko rozkosze wspólne sprawiały, że imtak dziwnie dobrze być, za wszystko w świecie, razem.Nie.Ich obojga dusze, widocznie,czegoś innego pragną, czego nie umieją w słowa ubrać, i dusza swe pragnienia przeczuwatylko i odgaduje.I nie wiedzieliby, co odpowiedzieć mają, gdyby tak nad ich łożem Hefajstosz narzędziami stanął i zapytał: Czego wy chcecie od siebie, ludzie? Nie wiedzieliby, czego.Więc gdyby znowu pytał: Prawda, że chcecie tak się złączyć w jedno, możliwie najściślej,żebyście się ani w dzień, ani w nocy nie rozłączali? Jeżeli tego chcecie, ja was spoję i zlutujęw jedno, tak że dwojgiem będąc, jedną się staniecie istotą.1 aż do skonu razem będziecieżyli, niby jeden człowiek, a potem, po wspólnej śmierci, będziecie w Hadesie nie dwojgiemistot, lecz znowu jednym cieniem.Więc patrzcie, czy tego pragniecie i czy będzieciezadowoleni, jeżeli wam się to pragnienie spełni. Gdyby to usłyszeli, 2 pewnością żadne bysię nie wzbraniało ani by nie mówiło, że czego innego chce, ale by się każdemu po prostuzdawało, że słyszy to, do czego oboje już od dawna dążyli, do stopienia się w jedno wuściskach i ciał zespoleniu.A stąd to wszystko pochodzi, że dawna natura nasza była właśnie32taka, że były z nas kiedyś skończone całości.Miłość jest na imię temu popędowi i dążeniu douzupełnienia siebie, do całości.Jak mówię, przedtem były z nas jedności
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Menu
- Index
- Platon Pseudo Zimorodek i inne dialogi
- Platon Listy (2)
- Dialogi Platon
- Platon Dialogi (2)
- Agata Christie Spotkanie W Bagdadzie (4)
- Rice Anne Dar wilka
- Dominik Myrcik Na krawedzi prawdy
- Prus Boleslaw Lalka 9789185805365 (2)
- Card Orson Scott Uczen Alvin (SCAN dal 706)
- Tolkien J.R.R Hobbit (2)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- osy.pev.pl