[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Był przekonany o możliwości poznania tylko zjawisk, natomiast „rzecz sama w sobie”, jako to, co istnieje niezależnie od świadomości, jest skazane na niepoznawalność.W tym zakresie gnostykiem okazuje się również D.Hume, podważający możliwość poznania związku przyczynowo - skutkowego.Możemy, co najwyżej doświadczyć styczności określonych faktów w dziedzinie czasowo przestrzennej.Niemniej jednak nie uchwycimy faktu, że A jest przyczyną, a B skutkiem, nie mówiąc o więzi, która je rzekomo łączy.Agnostycyzm Spencera odnosił się do takich zagadnień jak: początek świata, natura rzeczywistości, natura czasu i przestrzeni, świadomości.Zgłębienie tych zagadnień prowadzi do licznych aporii lub zakłada rzeczy niepojmowalne dla aktualnego stanu umysłu podmiotu poznającego, dlatego zalecał on uznać pewien obszar rzeczywistości za niepoznawalny.Obok agnostycyzmu, funkcjonuje także postawa kwestionująca całość lub część istniejącej wiedzy, norm moralnych i obyczajowych.sceptycyzm, bo o nim mowa, wychodzi z przekonania, że nie jest możliwe osiągnięcie pewności w dziedzinie poznania teoretycznego i praktycznego.Dlatego, też należy powstrzymać się od wydawania jakichkolwiek kategorycznych sądów, co wynikało z krytycznej analizy sposobów dochodzenia do wiedzy.Uznawali, że ani bezpośrednia droga do wiedzy ani pośrednia (rozumowa), nie zapewnia wiedzy prawdziwej.Zarówno zmysły mogą nas łudzić, tak i w poznaniu przez wnioskowanie nie uzyskujemy stuprocentowej pewności, że np.twierdzenie indukcyjne jest pewne.Sceptycyzm w wersji umiarkowanej nie neguje wiedzy w ogóle, a jedynie dopuszcza pewien stopień prawdopodobieństwa prawdy sądów poznawczych.Pojęty jako pogląd o możliwościach badawczych jest odróżniany od metody badawczej, nazywa się sceptycyzmem metodologicznym.Twórcą byk Kartezjusz, który szukał tego, co nie podważalne, odrzucając wszystko co budziło wątpliwości; była to swoista metoda poszukiwania prawdy, dzięki której dotarł do twierdzenia o najwyższym stopniu pewności.Reasumując, przedstawiliśmy trzy najważniejsze zagadnienia teorii poznania: źródła, przedmiot i istotę prawdy.Jednak jak widać, z każdym z tych zagadnień jest związany szereg pochodnych kategorii i koncepcji, bez których teoria poznania nie mogłaby funkcjonować jako jeden z najważniejszych działów filozofii.Bibliografia:Cackowski Zbigniew, „Zasadnicze zagadnienia filozofii”, Lublin 1989.Galarowicz Jan, „Na ścieżkach prawdy.Wprowadzenie do filozofii”, Kraków 1992.Stępień Antoni B., „Wstęp do filozofii”, Lublin 1995
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Menu
- Index
- Myrcik Dominik Na krawedzi prawdy 1
- 'Prawo Turystyczne' R.Walczak
- Lem Stanislaw Solaris (2)
- The Career Survival Guide Dealing with Office Politics Brian OÂConnell
- Quinnell A J Cisza
- Morrell Dav
- Chmielewska Wiekszy kawalek swiata
- Wilson Colin Pasozyty umyslu
- Adolf.Hitler. .Mein.Kampf.(osloskop.net)
- Nik Pierumow Ostrze Elfow (3)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- czterowers.keep.pl