[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Maria Magdalena pokutnicaF lo re n c ja ,G a lle ria A n tic a e M odernaróżne prześladowania i gorzkości sama, beztowarzystwa i bez pokarmu zostając, cierpiała dla Królestwa Niebieskiego.A ty —prawi — masz dostatek wszystkiego, pociechęod braci, skąd łatwo możesz te wszystkieprzeszkody znieść; potem pokazała mu jegozabawy i miejsca świątobliwość, upomniała,żeby miejsca nie opuszczał, obiecując muzbawienną pomoc, nawet od pokus uwolnienie— i w wierze świętej i w przedsięwzięciu takgo utwierdziła, że ten brat nie tylko szczęśliwiei nabożnie aż do zgonu trwał, ale też żywotwieczny otrzymał.«Kaznodziejski zakon świętego Dominika czciłw Magdalenie swą szczególną Patronkę, onato bowiem swymi kazaniami nawróciła Marsylię.Dominikańskiego pochodzenia jest też następująca opowieść:»Brat jeden widziałw nocy, w widzeniu Pana Jezusa, jakobyw kapłańskie szaty przybranego i Mszę świętącelebrującego., a w kielichu nic innego niebyło, jeno łzy świętej Marii Magdaleny, którymi nogi Pana Jezusa polewała i obmywała«.Datujący się od XI—XII wieku rozkwitkultu świętej Marii Magdaleny uzewnętrzniałsię we wznoszeniu kościołów i kaplic pod jejwezwaniem, w wielkiej czci dla jej relikwiii w pielgrzymkach do miejsc, uświęconych jejapostolstwem i pokutą, wreszcie w bogatejliteraturze i poezji dewocyjnej, opowiadającej4 i0 losach i chwale uczennicy Pańskiej, wielkiejpokutnicy.Największą ilość kościołów i kaplic podwezwaniem świętej Marii Magdaleny wzniesiono we Francji,zwłaszcza w Prowancji1 w Burgundii, następnie w królestwie Neapolu i w Toskanii.Poświęcono jej również znaczną ilość kościołów w dawnych Niderlandach, w Hiszpanii, w krajach niemieckich i w Polsce.j Miarą żywotności kultu apostołki Francji — jest fakt, że nawet w okresie obojętności dla zagadnień wiary, w czasachNapoleona I wzniesiono w Paryżu kościółświętej Marii Magdaleny.WażniejszymiośrodkamikultuświętejMagdaleny w Polsce były miasta: K r a k ó w(z XV wieku pochodzący kościół Marii Magdaleny, wystawiony naprzeciw późniejszego kościoła Piotra i Pawła, przy ulicy Grodzkiej,rozebrano w XIX stuleciu; dzisiaj w Krakowieistnieje jedynie plac św.Marii Magdaleny) —S a n d o m i e r z (z roku 1399 pochodzący kościółi klasztor 00.Dominikanów pod wezwaniemświętej Marii Magdaleny, wybudowany w obrębie murów miasta, zachował się tylko częściowo); — P o z n a ń (w XV w.zbudowano tam ko­ściół farny pod wezwaniem świętej Marii Magda-en y,»najwybitniejszypomnik architekturygotyckiej nowego miasta na lewym brzeguWarty«, zniszczony za czasów wojen szwedz-42kich;1) — L i r o m (m roku 1600 Anna Pstro-końska mystamiła dla Dominikanom kościółśmiętej Marii Magdaleny; przebudomany m latach 1758—1787, kościół ten istnieje dotąd);— K a l m a r i a Z e b r z y d o m s k a (Pustelniai kaplica śmiętej Marii Magdaleny z roku 1616).Rozmój kultu śmiętej Marii Magdaleny naziemiach p o lsk ic hd o s k o n a leilu s tru jew y dana bezpośrednioprzed mojną śmiatomą,przez ks.Franciszka Namysłomskiego (Krakom)» M a g d a l e n i c z n a m a p a P o l s k i «.Kultten najbardziej rozminięty był m Krakomskiemi na Śląsku; im dalej na północ, tym mniejszejuż napotykamy jego ślady, a na Litmie i Rusiginie już całkomicie.Magnacki snobizm Pacomspramił, że na Litmie propagomano gorlimiekult nie Marii z Magdali, ale śmiętej MariiMagdaleny de Pacys (de Pazzis), z zakonu karmelickiego (1566—1607) me Florencji, kanoni-zomanej m roku 1669) [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •