[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.odmawia się Modlitwę Pańską i innemodlitwy, w których wychwala się miłosierdzie Boże w dziele stworzenia: Mnożestwu miłosti twojeja ot niebytia w bytie wsi priwioł jesi   Wwielkości miłosierdzia swego przyprowadziłeś wszystko z niebytu do istnienia.Przed samą Komunią św.wierni wielekroć powtarzają:  Boże miłostiw budiemnie gresznomu   Boże, bądz miłościw mnie grzesznemu.W innych częściach Liturgii: nieszporach (wieczernia), jutrzni (zautrenia)i godzinach kanonicznych (czasy), w świątyni czytają lub śpiewają Psalmy zwezwaniami do miłosierdzia Bożego, jak i w Kościele katolickim.Nie sposób jetutaj wszystkie wyszczególnić, wystarczy powiedzieć, że pod względem kultuBoga w Miłosierdziu Kościół prawosławny nie różni się od Kościołakatolickiego.2.Miłosierdzie Boże u protestantówyródłem teologii protestantów jest tylko Pismo św.bez ksiągdeuterokanonicznych, a w tłumaczeniu Pisma św.u nich nie ma jednolitości, bokażdemu wolno komentować je według własnego uznania.Stąd powstało około200 odłamów ewangelików, z których każdy, w mniejszym lub większymstopniu, różni się w wierzeniu od wszystkich innych.Najliczniejsze są dwaodłamy: luteranów i kalwinów, których zapatrywanie na miłosierdzie Boże różnisię od nauki katolickiej.214 a) Miłosierdzie Boże w nauce LutraKościół katolicki podkreślając potrzebę ufności w miłosierdzie Bożezaznacza, że miłosierdzie to nie jest bezkarność i ma swój czas ograniczony, poupływie którego następuje wymiar sprawiedliwości Bożej.Dlatego póki czastrzeba czynić pokutę, która jest jedyną drogą do miłosierdzia Bożego.Luternatomiast kładzie największy nacisk na ufność w zasługi Jezusa Chrystusa,albowiem po grzechu pierworodnym człowiek sam nic dobrego uczynić niemoże, tylko grzeszyć. Władze duchowe zostały w człowieku zepsute przezgrzech tak dalece, że pozostał tylko skażony rozum i przeciwna Bogu Wola&Cokolwiek jest w woli naszej, jest złem, a cokolwiek jest w myśli naszej, jestgrzechem i błędem.Wobec tego wszystko, cokolwiek człowiek w zakresiemoralnym czyni, jest grzechem; złe są wszystkie namiętności i chcenia, które zabsolutną koniecznością popychają człowieka do grzechu.A więc trzeba tylkowierzyć w zasługi Zbawiciela, a tą wiarą jest właśnie ufność w miłosierdzieBoże.Stąd wynika, że u luteran ufność jest nieco zuchwała.Dlatego Sobór Trydencki na VI Sesji, w Dekrecie o usprawiedliwieniu, wrozdziale 9 postanowił:  Chociaż trzeba wierzyć, że nigdy grzechy nie były i niesą odpuszczone inaczej, jak tylko darmo z miłosierdzia Bożego, dla zasługJezusa Chrystusa, jednak nikt nie powinien zuchwale i z pewnością chełpić się,ani być zupełnie spokojny, że jego grzechy były lub są odpuszczone, jak toutrzymują błędnowiercy i nauczają w naszych czasach w sporze przeciwkoKościołowi katolickiemu.Taka bowiem ufność jest zuchwała i daleka odwszelkiej pobożności.Lecz i tego nie wolno utrzymywać, że ci, którzyprawdziwie są usprawiedliwieni, bez żadnej zupełnie wątpliwości twierdzą, żesą usprawiedliwiani i że nikt uwolniony od grzechów i usprawiedliwiony byćnie może, jak tylko ten, kto niewzruszenie wierzy, że on jest usprawiedliwiony irozgrzeszony, ponieważ tylko wiara usprawiedliwia i rozgrzesza, jak gdyby ktonie wierzył i nie wątpił o skuteczności obietnic, śmierci i zmartwychwstaniaChrystusa (Denzinger, 802).b) Miłosierdzie Boże w nauce KalwinaJeszcze w wyższym stopniu niż Luter, przesadza w pojmowaniumiłosierdzia Bożego Kalwin. Pierwszą przyczyną powołania naszego iwszystkich dóbr, jakie od Boga otrzymujemy, jest odwieczne wybranie.A więc,jeżeli chodzi o przyczynę, dlaczego nas Bóg powołał do uczestnictwa wEwangelii, dlaczego nas raczy darzyć niezliczonymi dobrodziejstwami,dlaczego otworzył nam niebo, zawsze dochodzimy do tejże samej zasady215 wybrania.Wybrał nas zanim jeszcze świat został stworzony.Nie dlatego naswybrał, ponieważ jesteśmy godni, lecz dlatego, że Bóg przewidział, żebędziemy godni.W Adamie wszyscy zginęli i nic innego Bóg nie przewidział,jak tylko wybraniem swoim zbawił nas od zguby.Jeżeli dziś żyjemy święcie iniewinnie, pochodzi to z wybrania Bożego& I nie możemy zginąć, jeżelijesteśmy wybrani.%7łyjmy więc bezpiecznie, jak się podoba, bo niepodobnabyśmy zginęli, skoro jesteśmy wybrani.Ponieważ ten wybór nastąpił nie zewzględu na nasze zasługi, stąd pochodzi jedynie z miłosierdzia Bożego(Commentarii in omnes Pauli Ap.Epistolas& In Epistolam Pauli ad Ephesios 1,4 Genevae M.D.C., 348).Kalwin rozwija w dalszym ciągu swoją naukę o przeznaczeniu jednychludzi do nieba, a innych znowu do piekła.Tych ostatnich, według niego, Bógpozytywnie odrzuca od uczestnictwa w chwale swojej, nawet przedprzewidzeniem ich upadku [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •