[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Oznacza to, żemożemy zastosować tę samą sekwencję systemów reprezentacji doprocedur testowania i działania przy podejmowaniu wszelkich decyzji;zmienia się tylko treść.Ta sama zasada będzie prawdziwa dla strategii uczenia się i motywowania.Bankier może skorzystać z tej samej strategii, by zmotywowaćsię do wstania z łóżka, zakupu samochodu określonej marki, zainwestowania pewnej sumy pieniędzy, zmiany stylu życia albo wydostania się ze szpitala.Programista, który wyjaśnia strategię motywacjidanej osoby dla jednej konkretnej sytuacji, może pózniej zastosowaćją do dowolnego doświadczenia o innej treści, uzyskując wynik w postaci zmotywowania tej samej osoby do tego nowego doświadczenia.W ten sposób praktyk programowania neurolingwistycznego możewykorzystać dowolną strategię, by pomóc klientowi w uzyskaniu dostępu do zasobów dla pożądanego przez niego wyniku.Za najbardziejprzydatne w naszej pracy i twórcze uznaliśmy strategie: uczenia się,motywowania, kreatywności, wiary (zwaną też strategią przekonującego), podejmowania decyzji i zapamiętywania.Doszliśmy do wniosku, że ten niewielkizbiór strategii obejmuje większość podstawowych operacji uzyskiwaniadostępu do zasobów potrzebnych do osiągnięcia wyniku niezależnieod dokładnej treści konkretnej sytuacji.Wszystkie te strategie będą też ważne dla każdego, kto chcestworzyć ramy organizacyjne pracy grupy osób albo organizacji,nadając jej cechy skutecznego, harmonijnego i funkcjonalnego systemu.Każda struktura polityczna, przemysłowa, prawna, ekonomiczna lub rodzinna składa się z pewnej liczby osób.Rozwój, funkcjonowanie, skuteczność i użyteczność tego systemu będą zależeć od tego, jakstrategie poszczególnych członków, stosowane do podejmowania decyzji, motywowania, wiary itd., współdziałają w tym systemie, przyczyniając się do wyników i celów całego zespołu.Dysponując narzędziamido kierowania i wspomagania poszczególnych osób w uczeniu się,80 NLP.STUDIUM STRUKTURY SUBIEKTYWNYCH DOZWIADCZECpodejmowaniu decyzji, wytwarzaniu motywacji, tworzeniu itd.możnaznacznie zwiększyć potencjalne możliwości każdego systemu i składających się na niego osób.Narzędzia i metody do efektywnego wykorzystywania strategii zostaną opisane w kolejnych rozdziałach książki.3UzyskiwaniePytanie o to, jak przyrządzasz tak pyszne cacciatore z kurczaka, spowoduje uzyskanie od domorosłego mistrza patelni precyzyjnej sekwencji etapów, czyli oryginalnej strategii umożliwiającej osiągnięcie wynikuw postaci pysznego cacciatore z kurczaka.Jeśli pominiesz jakąkolwiekczęść tej strategii (zapomnisz dodać jedną z przypraw) albo pomyliszkolejność etapów przyrządzania, to najprawdopodobniej nie osiągniesztak niezwykłego wyniku smakowego.Opuszczenie tego, co powodujereakcję mniam, mniam!", może wywołać reakcję fuj!", czyli katastrofę kulinarną.Z drugiej strony, kiedy już opanujesz podstawowyprzepis, to zawsze będziesz mógł do niego wprowadzać własne, twórczemodyfikacje.Umiejętność posługiwania się procesem uzyskiwania niewątpliwieumożliwia dostęp do ogromnego bogactwa skutecznych opcji behawioralnych, które w innym przypadku pozostałyby tak tajemniczei nieosiągalne jak specyficzna kombinacja czterech doświadczeń zmysłowych kryjących się za uśmiechem Mona Lisy (wnioskując z jej sygnałów dostępu, będzie to przede wszystkim ).3.Proces uzyskiwaniaPrzez uzyskiwanie (ang.elicitation) rozumiemy procedurę używaną przezprogramistę neurolingwistycznego do zbierania niezbędnych informacji, pozwalających na wyrażenie uporządkowanej sekwencji aktywności systemu reprezentacji, która składa się na określoną strategię.Pierwszym etapem tego procesu jest oczywiście uzyskanie, w formiesamodzielnej jednostki behawioralnej, strategii, którą pózniej będzieszmógł modelować, wykorzystywać i (lub) modyfikować.Istnieją dwa82 NLP.STUDIUM STRUKTURY SUBIEKTYWNYCH DOZWIADCZECpodstawowe sposoby uzyskania strategii.Pierwszym, i prawdopodobnie najpowszechniej używanym, jest sposób werbalny polegający nazadawaniu pytań.Inny sposób polega na tym, by poprosić daną osobęo wykonanie zadania, w którym konieczne będzie zastosowanie interesującej nas strategii.Zaletą tej drugiej metody jest występowaniemniejszej liczy zakłóceń ze strony sygnałów introspekcji, pamięcii kontroli dopasowania.Do wydobycia, rozpakowania, rozbicia i pogrupowania strategii w poszczególne etapy konieczne jest dysponowanie dwoma najważniejszymi narzędziami analitycznymi:1.Słownikiem, czyli ściśle określonym zestawem rozróżnieńcharakterystycznych dla poszczególnych reprezentacji orazsystemem zapisu charakteryzującym dowolną sekwencjęzachowania człowieka (takim, jakim jest wzór czterechreprezentacji zmysłowych).2.Zestawem osadzonych w zmysłach wskazników, czylisygnałów behawioralnych w ramach bieżącego zachowaniadowolnej osoby, dzięki któremu będzie można identyfikowaćwyżej wspomniane rozróżnienia1.3.1.Uzyskiwanie strategiiWiele strategii spontanicznie i naturalnie ujawnia się w trakcie rozmowy lub interakcji; mówiąc prościej, ludzie robią to, o czym właśnie mówią.Kiedy ktoś opowiada Ci o jakimś-problemie, oczekiwanych wynikachczy jakimś innym aspekcie doświadczenia, wtedy wyraznie demonstruje, werbalnie i niewerbalnie, strategie zwykle używane do uzyskiwania dostępu do tego doświadczenia i zrozumienia go.Wykazującsię uwagą i zmysłem obserwacji, programista może ograniczyć znacznączęść swojej pracy i wysiłku wkładanego w proces uzyskiwania.W trakciemówienia o podjętych w przeszłości decyzjach ludzie ponownie przechodzą przez etapy strategii, jaką zastosowali przy ich podejmowaniu przypomina to odpowiedzi natychmiastowe" często widywanew telewizyjnych programach sportowych.Opowiadając o stresującymTe zakotwiczone w zmysłach wskazniki, czyli sygnały behawioralne, są potencjalniedostępne doświadczeniu zmysłowemu wszystkich przedstawicieli naszego gatunku.Stwierdziliśmy jednak, że większość osób potrzebuje nieco treningu i praktyki, zanimcałkowicie je opanuje.UZYSKIWANIE 83doświadczeniu, Twój rozmówca będzie ponownie przechodzić przezcałą sekwencję reprezentacji, która doprowadziła go do tej reakcji naten stres.Osoba zwierzająca Ci się ze swoich problemów z uczeniemsię zademonstruje tę sekwencję reprezentacji, z którą ma problem.Zwykle jednak konkretna strategia, którą chcemy zmodyfikowaćalbo wykorzystać jako zasób, nie jest dla nas natychmiastowo dostępna.W takich przypadkach programista, który chce uzyskać naszą strategię,musi sięgnąć po własne zasoby.Istnieje wiele skutecznych metod,z jakich może wtedy skorzystać:1.Jednym ze sposobów uzyskania strategii jest fizyczneumieszczenie analizowanej osoby w sytuacji, w którejta strategia jest normalnie wykorzystywana możnato nazwać pracą w plenerze albo na miejscu zbrodni.Kontekst, w jakim opracowano strategię, zawiera w sobiewiele naturalnych dla tej strategii kotwic" i dzwigniuruchamiających ".Przykładem takiego sposobu uzyskiwaniastrategii jest umieszczenie pacjenta szpitala psychiatrycznegoz powrotem w rodzinie, pianisty przy fortepianie, mechanikaw warsztacie, malarza w pracowni itd.Metoda ta pozwalana zdobycie wielu przydatnych informacji o kontekścielub otoczeniu, w jakim występuje interesująca nas strategia po prostu zobaczysz, usłyszysz i poczujesz tę strategięw działaniu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Menu
- Index
- Gabriel Richard Scypion Afrykański Starszy. Największy wódz starożytnego Rzymu
- Gabriel Richard A Scypion Afrykański Starszy największy wódz starożytnego Rzymu
- Richard A. Knaak WarCraft Dzien Smoka 35QNKUOUS4
- Bachman Richard Regulatorzy (SCAN dal 871)
- Knaak Richard A WarCraft Dzien Smoka
- 392
- Esslemont Ian Cameron Imperium Malazańskie 02 Powrót Karmazynowej Gwardii 02
- Ziemianski Andrzej Achaja Tom 2 (2)
- Bajarka opowiada
- Patterson James Cien Hawany
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- charloteee.keep.pl