[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Trudno taką kostkę kupić.W Zestawie pomocy jest siatka kostki do gry.W trakcie ćwiczeń geometrycznych opisanych wcześniej dziecko miało jązłożyć.Jeżeli tak się nie stało, trzeba zrobić to teraz.Plansze opracowuje się na sporych arkuszach papieru do pakowania.Najmniejszy format - to wielkość dwóch sklejonych kartonów z dużegobloku do rysowania.Na mniejszym formacie gry-opowiadania są nieczy-telne.Mały format nie sprzyja także kształtowaniu sprawności manual-nych i koordynacji wzrokowo-ruchowej.Do narysowania planszy potrzebnebędą grube kredki (najlepiej świecowe) lub mazaki.Konstruowanie gier-opowiadań ma jeszcze jedną wartość kształcącąsą to ćwiczenia intensywnie rozwijające mowę.Dziecko musi skupić sięna określonym temacie.To, co mówi, układa się w sensowne opowiadaniePlan tego opowiadania jest narysowany na planszy.Wiele jest tam znakówumownych: strzałki, kreski, zestawy kropek itd.Rysując planszę dzieckouczy się kodowania informacji.Musi dbać o to, aby rysunki i oznaczeniagraficzne były zrozumiałe dla obu grających.144 ______________________________________________________W trakcie gier-opowiadań jest sporo liczenia.Trzeba policzyć płytkichodniczka, po którym ścigają się zwierzątka.Pionki (obrazki lub figur-ki) przesuwają się zgodnie z liczbą wyrzuconych na kostce kropek: tylepłytek do przodu, ile kropek na kostce.Przygody mają wartość liczbową:premia - przesunięcie do przodu, pułapka - cofnięcie lub zrezygnowaniez rzutu kostką.Kropki na ściankach kostki do gry tworzą figury liczbowe (układ kro-pek jest łatwy do zapamiętania).Po nabraniu wprawy sześciolatki nieliczą kropek, ale patrząc na ich układ wiedzą, ile ich jest razem.Odczy-tują wartość „jest tyle" w sposób podobny, jak później będą traktować zapiscyfrowy.Globalne ujmowanie liczby kropek pomaga dzieciom przejść dorachowania w pamięci.Gra-opowiadanie „Dwa wesołe zajączki ścigają się do pola z ka-pustą".Potrzebne będą 2 arkusze papieru, grube kredki, kostka do gryi obrazki: 2 zajączki, lis i jeż.Do odmierzania chodniczka służy klocek(zwyczajny do budowania).Nie może być większy od obrazka z ciemnymzajączkiem.Zajączki na obrazkach pełnić będą rolę pionków i muszązmieścić się na płytkach chodniczka.Przebieg zajęć:1.Na stole leżą wszystkie potrzebne przedmioty.Po przeciwnych stro-nach stołu siedzą dorosły i dziecko.2.Dorosły proponuje: Nauczę cię nowej gry.Będzie ona o dwóch weso-łych zajączkach, które ścigają się do pola z kapustą.To jest moja gra.Po-możesz mija ułożyć.Potem zbudujesz swoją grę.Narysuję chodniczek (zamaszystym ruchem rysuje 2 linie).Pomóż miodmierzyć płytki (dziecko odmierza klockiem, a dorosły rysuje krawędzie).Liczymy płytki: jeden, dwa, trzy.Chodniczek jest długi.Ścigać się po nimbędą te zajączki (kładzie obrazki na początku chodniczka).Chodniczekbiegnie przez las, łąkę, zagajnik, aż do pola z kapustą (pokazuje trasęwyścigu).Tu koniec.Narysuję dwie kapusty (na końcu chodniczka rysujedwa zielone kółka).Po drodze wiele może się zdarzyć.Tutaj mieszka lis (pokazuje pierwszyzakręt i kładzie obrazek tuż przy chodniczku).Gdy zajączek stanie na tejpłytce (zakreśla ją na ciemno), lis go zje i koniec gry.Jeżeli zajączekbędzie mądry, ominie niebezpieczeństwo:- może przeskoczyć lisią norę, ale tylko wówczas, gdy stanie na tej płytce(pokazuje i pogrubia krawędzie płytki), a na kostce będzie sześć,- może wybrać okrężną drogę i ominąć lisią norę (rysuje kawałekchodniczka tak, aby można było obejść lisie mieszkanie).A tu rośnie marchewka (rysuje nad płytką marchewkę).Jest to przy-smak dla każdego zajączka.Taki przysmak ma wartość pięć (rysuje kropkina płytce).Gdy zajączek stanie tutaj, może przesunąć się do przodu o pięćpłytek.____________________________________________________________ 145Płynie strumyk (rysuje kilka granatowych kresek).Woda zmyła kład-kę, a wiadomo, że nasze zajączki nie potrafią pływać.Muszą szukać drogiokrężnej (rysuje kawałek chodniczka pozwalający obejść niebezpiecznąwodę).Tu mieszka dowcipny jeż (pokazuje płytkę, obok kładzie obrazek).Gdyzajączek stanie na tej płytce, spyta: Powiedz jeżyku, którędy do pola z ka-pustą? A on wskaże złą drogę i odpowie: Tędy, zajączku, tędy.Co robić?Zajączek pobiegnie tak (rysuje chodniczek, który zawraca w stronę zer-wanej kładki).Plansza do tej gry wygląda tak:3.Dorosły przygląda się planszy i stwierdza: Można rozpocząć grę.Którego zajączka wybierasz? Zaczynamy.Rzucaj kostką.Policz kropki.Przesuń swego zajączka o tyle płytek do przodu.Teraz moja kolej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Menu
- Index
- Collins Jackie Hollywood 3 Dzieci z Hollywood
- Peter Berling Dzieci Graala 02 Krew królów
- Peter Berling Dzieci Graala Krew krolow
- Berling Peter Dzieci Graala[1991]
- Card Orson Scott Dzieci Umyslu
- Chłopi
- Zerdzinski Maciej Opuscic Los Raques
- Vonnegut Kurt Galapagos (SCAN dal 688)
- LINUXADM (4)
- Chmielowski Benedykt Nowe Ateny (2)
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- osy.pev.pl