[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Takie rozumienie tego twierdzenia wyda­je siÄ™ jednakże dość powierzchowne, gdyż przyczynowośćjest wÅ‚aÅ›nie zasadÄ… poznawania inteligencji.Taki wniosekzaÅ›, jeÅ›li wÅ‚aÅ›ciwie by go rozważyć, nie jest prawdziwy i toani w odniesieniu do tego, co inteligencjÄ™ powoduje, aniteż wzglÄ™dem tych rzeczy, które ona sprawia.Inteligen­cja nie jest bowiem powodowana przez swojÄ… przyczynÄ™ 8.Wszelka inteligencja zna.75dziÄ™ki swojej wiedzy, lecz raczej dziÄ™ki wiedzy przyczynysprawiajÄ…cej jÄ… samÄ….Natomiast te rzeczy, które znajdujÄ…siÄ™  pod inteligencjÄ…, chociaż powoduje je ona poprzezswojÄ… wiedzÄ™, to jednak zna je nie dlatego, że je powodu­je, ale raczej dlatego je powoduje, że je zna*.A zatem prawdziwe rozumienie tego twierdzenia po­winno być przyjÄ™te w sposób nastÄ™pujÄ…cy.Jest bowiemoczywiste, że w porzÄ…dku rzeczy przyczyna zajmuje wyższystopieÅ„ niż skutek.JeÅ›li wiÄ™c coÅ› jest przyczynÄ… i skutkiem[zarazem], to zajmuje stopieÅ„ poÅ›redni miÄ™dzy tymi dwo­ma [wymienionymi].Tego rodzaju rzeczÄ… jest wÅ‚aÅ›nie inte­ligencja, gdyż ona sama spowodowana jest przez przyczynÄ™pierwszÄ… i znajduje siÄ™  poniżej niej, powodujÄ…c [jedno­czeÅ›nie] w pewien sposób te rzeczy, które z kolei znajdu­jÄ… siÄ™  pod niÄ…, jak to zostaÅ‚o wyÅ‚ożone w twierdzeniu 3.Tak przedstawia siÄ™ to też  ponad niÄ….ChciaÅ‚oby siÄ™wiÄ™c powiedzieć, że ze wzglÄ™du na swój poÅ›redni sposób,który polega na tym, że jest przyczynÄ… i skutkiem [zarazem],inteligencja w poznawaniu zachowuje siÄ™ w sposób poÅ›­redni, gdyż to, co jest  ponad niÄ…, poznaje w niższy sposóbniż to, co znajduje siÄ™ w niej samej.Te natomiast rzeczy,które znajdujÄ… siÄ™  pod niÄ…, poznaje w sposób wyższy niżone istniejÄ… same w sobie.Takie znaczenie ma twierdze­nie CLXXIII z ksiÄ™gi Proklosa, które brzmi, jak nastÄ™puje:Wszelki intelekt jest na sposób intelektualny; podobnie jak to,co  przed i to, co  po nim.Jest tak, ponieważ zarówno,* Stwierdzenie to wyraża typowy dla myÅ›li klasycznej prymat poznaniateoretycznego nad poznaniem praktycznym i dziaÅ‚aniem, jako konsekwencjÄ…poznania.Czyste dziaÅ‚anie byÅ‚oby bowiem zupeÅ‚nie nieracjonalne i niezrozu­miaÅ‚e, wprost chaotyczne.PrzenoszÄ…c tÄ™ zasadÄ™ na grunt współczesnej kosmo­logii fizykalnej, należaÅ‚oby stwierdzić, że wszechÅ›wiat jako caÅ‚ość nie może byćwynikiem przypadku lub bezosobowej koniecznoÅ›ci, gdyż wówczas byÅ‚by albozupeÅ‚nie chaotyczny, albo nie byÅ‚oby w nim miejsca na prawdziwÄ… wolność. Komentarz do  KsiÄ™gi o przyczynach 76rzeczy wyższe, jak i niższe znajdujÄ… siÄ™ w intelekcie w spo­sób, w jaki on bytuje, to znaczy intelektualnie.W tym znaczeniu też zostaÅ‚ wÅ‚aÅ›nie zaprezentowanyten dowód.Twierdzi bowiem autor, że inteligencja bezwÄ…tpienia jest substancjÄ… umysÅ‚owo poznawalnÄ…, gdyż by­towanie umysÅ‚owo poznawalne przysÅ‚uguje jej z uwagi nazasadÄ™ jej istoty.A zatem ze wzglÄ™du na sposób [bytowa­nia] swojej substancji zna rzeczy, które przyjmuje  z góry,oraz rzeczy; których jest przyczynÄ….Jest tak, ponieważ każ­da rzecz dziaÅ‚a ze wzglÄ™du na sposób [bytowania] swojejformy, która jest zasadÄ… dziaÅ‚ania, tak jak to, co ciepÅ‚e,ogrzewa na miarÄ™ swojego ciepÅ‚a.Dlatego trzeba, żebykażdy poznajÄ…cy poznawaÅ‚ ze wzglÄ™du na formÄ™, którajest zasadÄ… poznania, mianowicie ze wzglÄ™du na podo­bieÅ„stwo poznanej rzeczy, które z pewnoÅ›ciÄ… znajdujesiÄ™ w poznajÄ…cym wedÅ‚ug sposobu [bytowania] jego sub­stancji*.Dlatego trzeba również, żeby każdy poznajÄ…cypoznawaÅ‚ cokolwiek ze wzglÄ™du na sposób [bytowania]swojej substancji.Skoro zatem inteligencja wedÅ‚ug sposo­bu [bytowania] swojej substancji jest [zarazem] przyczynÄ…i skutkiem, to sama bÄ™dzie jakby pewnym kresem lub gra­nicÄ…, okreÅ›lajÄ…cÄ… lub rozróżniajÄ…cÄ… rzeczy wyższe od niż­szych, w ten mianowicie sposób, że rzeczy wyższe poznajena sposób [bytowania] swojej substancji w niższy sposób,niż rzecz wyższa istnieje sama w sobie.Rzeczy niższe na­tomiast poznaje w sposób wyższy, niż one istniejÄ… samew sobie.Z pewnoÅ›ciÄ… trzeba też wiedzieć, że sposób po­znania przyjmuje siÄ™ wÅ‚aÅ›nie ze wzglÄ™du na poznajÄ…cego,ponieważ inteligencja nie poznaje przyczyny pierwszej* Chodzi oczywiÅ›cie o zmysÅ‚owÄ…, a pózniej umysÅ‚owÄ… formÄ™ poznawczÄ…,która jest swego rodzaju obecnoÅ›ciÄ… rzeczy poznanej we wÅ‚adzach podmiotupoznajÄ…cego.Od strony podmiotu zaÅ› można powiedzieć, że postaci te sÄ…sposobami ujÄ™cia rzeczy poznanej. 9.Wszelka staÅ‚ość inteligencji.77ponadintelektualnie, lecz intelektualnie, chociaż ona sa­ma jest ponadintelektualna [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •