[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.essai=próba) wypowiedŸ o tematyce literackiej publicystycznej lub filozoficznej, wyró¿niaj¹ca siê swobodnym, osobistym tonem oraz dba³oœci¹ o formê; od rozprawy (wypowiedzi naukowej lub filozoficznej prezentuj¹cej wyczerpuj¹co materia³ dowodowy) esej ró¿ni siê wiêksz¹ elastycznoœci¹ formy, siêganiem po œrodki literackie (np.metaforê, obraz, luŸn¹ kompozycjê, tok skojarzeniowy) oraz tym, ¿e nie d¹¿y do pe³nej syntezy, lecz wyra¿a refleksje autora; stwarza iluzjêszczeroœci;felieton - (franc.feuilleton=zeszycik, powieœæ w odcinku) gatunek publicystyczny, podejmuj¹cy na ogó³ aktualn¹ problematykê w sposób swobodny, impresyjny, pos³uguj¹cy siê metafor¹ i skojarzeniem, niekiedy fikcj¹ literack¹; felieton ma na celu budzenie zaciekawienia, nawi¹zaniebezpoœredniego kontaktu z czytelnikiem; atrakcyjna forma ³¹czy siê z lekkoœci¹ tonu i czêsto ¿artobliwym lub satyrycznym charakterem; aktualny temat jest traktowany w felietonie w sposób dygresyjny, zró¿nicowany stylistycznie, subiektywny, a uogólnienia maj¹ charakter raczejhipotetyczny;poemat heroiczny - pokazywa³ wzorcowe postacie na tle donios³ych wydarzeñ historycznych; "Jagiellonida" Tomaszewskiego;poemat opisowy - utwór dydaktyczno-filozoficzny, którego treœci¹ jest przedstawienie jakiegoœ fragmentu rzeczywistoœci jako podstawy do szerszych uogólnieñ; opis podporz¹dkowany jest wizji ogólnej, okreœlonej koncepcji natury, œwiata; w okresie oœwiecenia poemat opisowy wyra¿a³pochwa³ê cz³owieka jako twórcy przyrody; komedia dell'arte - literatura plebejska;oda - utwór poetycki, który charakteryzuje wznios³oœæ tematu i stylu, s³awi¹cy osobê, ideê, wydarzenie; gatunek wykszta³cony w staro¿ytnoœci; wg poetyki klasycystycznej oda mia³a ³¹czyæ elementy retoryczne i liryczne; mia³o siê w niej wyra¿aæ uniesienie; dopuszczalna wiêc by³a pewna swoboda kompozycyjna; w okresie oœwiecenia oda s³u¿y³a do wyra¿ania tematyki okolicznoœciowej oraz filozoficzno-moralnej.Kierunki filozoficzne w XVIII w.:empiryzm - (empiria-doœwiadczenie); prekursorem by³ angielski filozof Francis Bacon (czyt.bejkn); k³ad³ nacisk na rolê doœwiadczenia w procesie poznawania œwiata, odrzucaj¹c to wszystko, czego nie da siê potwierdziæ praktycznie;racjonalizm - twórc¹ by³ Kartezjusz ("Rozprawa o metodzie"); przywi¹zywa³ on szczególn¹ wagê do roli rozumu w poznawaniu prawdy, by³ zwolennikiem systematycznego, rozumowego ³adu w dochodzeniu do prawdy, odrzuca³ wszelkie uprzedzenia i przes¹dy; przedstawicielami tego kierunkubyli Wolter oraz Denis Diderot;deizm - owoc racjonalizmu przeciwstawiaj¹cego siê wiedzy objawionej i dogmatom wiary; deiœci uznawali istnienie Boga jako stwórcy œwiata, uznawali te¿ wagê nakazów moralnych p³yn¹cych z religii, odrzucali objawienie i wyznaniowe formy wiary; deistami byli Diderot oraz Wolter,obaj walcz¹cy z fanatyzmem religijnym;ateizm - (lub materializm) pogl¹d odrzucaj¹cy istnienie Boga; pojawi³ siê w pismach francuskiego filozofa przyrody Paula Holbacha;irracjonalizm - pogl¹d filozoficzny, g³osz¹cy, ¿e rzeczywistoœæ jest niedostêpna poznaniu rozumowemu i odwo³uj¹cy siê do przekonañ wyprowadzonych z intuicji, wiary, instynktu i tradycji; wykszta³ci³ siê pod koniec epoki oœwiecenia;sensualizm - Ÿród³em wiedzy s¹ wra¿enia zmys³owe; twórc¹ by³ John Locke (lok); twierdzi³, ¿e cz³owiek rodzi siê jako "czysta karta" (tabula rasa), czyli ¿e nie ma doœwiadczeñ, wrodzonych idei czy zasad i kszta³tuj¹ siê one dopiero w ci¹gu ¿ycia.Postawê ludzi oœwieceniowych znamionowa³y: utylitaryzm (najwy¿szy cel postêpowania to po¿ytek jednostki i spo³eczeñstwa), humanitaryzm, optymizm, krytycyzm [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •