[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ale z biegiem czasu stosunkimiędzy monarchią i Kościołem szyickim będą psuły się coraz bardziej.Rzecz w tym, że szyici nie tylko odrzucają władzę kalifów, ale również ledwietolerują wszelką władzę świecką.Iran stanowi unikalny przypadek kraju, w któ-rym społeczeństwo wierzy jedynie w panowanie swoich religijnych przywódców imamów, z których w dodatku ostatni, według racjonalnych, ale nie szy-ickich kryteriów, zeszedł ze świata w IX wieku.Tu docieramy do istoty doktryny szyickiej, głównego aktu wiary jej wyznaw-ców.Szyici, pozbawieni szans na kalifat, na zawsze odwracają się plecami odkalifów i odtąd uznają przywódców tylko własnego wyznania imamów.Pierw-szym imamem jest Ali, drugim i trzecim jego synowie Hasan i Husein, i tak ażdo dwunastego.Wszyscy ci imamowie zginęli śmiercią gwałtowną, zamordowanialbo otruci przez kalifów, którzy widzieli w nich przywódców groznej opozycji.Szyici jednak wierzą, że ostatni, dwunasty imam Mohammed nie zginął, leczzniknął w jaskini wielkiego meczetu w Samarra (Irak).Stało się to w roku 878.Jest to imam Ukryty, Wyczekiwany, który zjawi się w odpowiednim czasie jakoMahdi (prowadzony przez Boga) i ustanowi na ziemi królestwo sprawiedliwości.Potem nastąpi koniec świata.Szyici wierzą, że gdyby ów imam nie istniał, gdybynie był obecny, świat uległby zagładzie.Wiara w istnienie Wyczekiwanego jestzródłem siły duchowej szyitów, z tą wiarą żyją i za nią giną.Jest to bardzo ludzkatęsknota społeczności skrzywdzonej i cierpiącej, która w tej idei znajduje otuchęi przede wszystkim sens życia.Nie wiemy, kiedy ten Wyczekiwany przyjdzie,ale przecież może zjawić się w każdej chwili, bodajby i dzisiaj.A wówczas skoń-czą się łzy i każdy dostanie miejsce przy stole obfitości.Wyczekiwany jest jedynym przywódcą, któremu szyici gotowi są w pełni siępodporządkować.W mniejszym już stopniu uznają swoich religijnych sterników ajatollachów, a w jeszcze mniejszym szachów.O ile Wyczekiwany jestprzedmiotem kultu, jest Wielbiony, to szach mógł być zaledwie Tolerowany.Od czasu Safavidów w Iranie istniała swoista dwuwładza monarchii i Ko-ścioła.Stosunki między obu siłami są różne, nigdy nazbyt przyjazne.Jeśli jednak73równowaga tych sił zostaje naruszona, jeśli szach stara się narzucić władzę totalną(w dodatku z pomocą obcych protektorów), wówczas lud gromadzi się w mecze-tach i rozpoczyna walkę.Meczet jest dla szyitów czymś więcej niż miejscem kultu, jest także przysta-nią, w której można przetrwać burzę, a nawet uratować życie.Jest to teren chro-niony immunitetem, władza nie ma tam wstępu.W Iranie istniał dawniej obyczaj,że jeśli buntownik ścigany przez policję schronił się w meczecie był uratowany,stąd nikt już siłą nie mógł go wyciągnąć.Nawet w konstrukcji kościoła chrześcijańskiego i meczetu można dostrzecistotne różnice.Kościół jest pomieszczeniem zamkniętym, miejscem modlitwy,skupienia i ciszy.Jeżeli ktoś zacznie rozmawiać, inni zwrócą mu uwagę.W me-czetach jest inaczej.Największą część obiektu stanowi otwarty dziedziniec, naktórym można modlić się, ale także spacerować i dyskutować, a nawet odbywaćwiece.Toczy się tutaj bujne życie towarzyskie i polityczne.Irańczyk, którego po-ganiają w pracy, który w urzędach spotyka tylko burkliwych biurokratów wycią-gających od niego łapówki, którego wszędzie śledzi policja, przychodzi do me-czetu, żeby odnalezć równowagę i spokój, żeby odzyskać swoją godność.Tutajnikt go nie popędza, nikt go nie wyzywa.Tutaj znikają hierarchie, wszyscy sąrówni, są braćmi, a ponieważ meczet jest też miejscem rozmowy, miejscem dia-logu, człowiek może zabrać głos, wypowiedzieć swoje zdanie, ponarzekać i po-słuchać, co mówią inni.Jakaż to ulga i jakże jest to każdemu potrzebne! Dlategow miarę jak dyktatura zaciska obręcz i coraz większe milczenie zapada w pracyi na ulicy, meczety zapełniają się ludzmi i gwarem.Nie wszyscy, którzy tu przy-chodzą, są gorliwymi muzułmanami, nie wszystkich sprowadza nagły przypływpobożności; przychodzą, ponieważ chcą odetchnąć, chcą poczuć się ludzmi.Naterenie meczetu nawet Savak ma ograniczone pole działania
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Menu
- Index
- Kapuscinski Ryszard Imperium
- Ryszard Kapuciński Heban
- Kapuscinski Ryszard Szachinszach
- Lumley Brian Nekroskop II
- Cherryh C J Przybysz
- Koneczny.Feliks Cywilizacja zydowska
- Chmielewska Joanna Najstarsza prawnuczka (3)
- Stephen King Marzenia i Koszmary 2 (3)
- Eddings Dav
- Anne McCaffrey Jezdzcy Smokow smoczy spiewak
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- legator.pev.pl