X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
., Perspectwes onSocially Shared Cognition, American Psychologicalj) tion, 1991).Mimo żewiększość badań nad poznaniem społecznym prowadzonych w USA zorientowanaj|psychologię poznawczą (nastawienie indywidualistyczne krytykowane przezwiększość psychologów s nych zorientowanych społecznie), miłość ta nie jestodwzajemniona przez psychologów poznawczych,! ignorują wielość form  gorącego(społecznego) poznania".Sytuacja ta według wielu wyjaśnia, dlaczego* czesnapsychologia (i nauki poznawcze) jest w znacznym stopniu niedorozwiniętaspołecznie i kulturowij Y\ \nsCttW\ CTW&MY 1 wWs# somecYiej s^otecmo-MtoWNe\>adame poznania tyV> w stanie�FuttionalApproackes to Language and Thought, London 1987; IV.Wertsch^o^ fe ftrt* Cambridge, MA 1985;J.V Westsch*/*J., Jfarf�**�rfS**e-*k podzielają ideologię, należą ponadto członkowie grupdziałania, partii politycznych czy klas ;no-ekonomicznych.Z punktu widzenianaszej analizy poznawczej warto zatem pamiętać, że Błogie są podzielane (a takżenabywane i wykorzystywane) przez grupy i zbiorowości społeczne.Mimo żeideologie są własnością grup społecznych, poszczególni członkowie mogąoczywiście  po-iM" czy  uczestniczyć" w ideologii, ale właśnie jako członkowiegrupy.Mogą zatem w swych dziennych praktykach popierać, akceptować i stosowaćStrona 305 Socjologia - Piotr Sztompka, Marek Kućosobiście ideologie grupy.Z tego względu wlogie są jak języki naturalne.Takiejęzyki jak angielski, chiński czy swahili także stanowią systemy |Wzy), którezasadniczo mają charakter społeczny i są podzielane przez członków grupy - ludziBjwjąeych dany język.Nie oznacza to jednak, że członkowie takiej wspólnotyjęzykowej nie znają B%7ływają języka osobiście.Uważam, że podobnie ideologiepowinny być zdefiniowane jako ideolo-które mogą być jednostkowo (i, jak wkrótcesię przekonamy, odmiennie) stosowane przez grupy.Takie rozumienie faktu, iżideologie są podzielane podkreśla grupowy, społeczny ir, ale jednocześniewyjaśnia rolę ideologii w (zmiennych) praktykach życia codziennego mych przezczłonków grupy.Związek ten jest istotny zarówno pod względem teoretycznym,łanpirycznym, gdyż tylko w tych praktykach społecznych możemy obserwowaćideologie  w dziali" podobnie jak w przypadku przejawów systemów języka igramatyk.prinno zostać także podkreślone, że mówienie o ideologiach i innychprzekonaniach, które są śmie podzielane, pociąga za sobą pewną formę uogólnieniai abstrakcji.Nie oznacza to, że wszy-czlonkowie grup społecznych, jakojednostki, posiadają identyczne kopie takich przekonań i ideo-Bardziej zasadnejest uznanie, że każdy członek może mieć swoją własną wersję podzielanego liaczy ideologii, która jest funkcją socjalizacji lub osobistego rozwojuideologicznego.Pod-jjdyjedni ludzie mogą posiadać jedyniepodstawową/elementarną (i być może niespójną) osobistą ideologii, ideologieinnych ( ideologów") są znacznie bardziej szczegółowe i spójne.To pojęcieAli K.Mannheim (Ideologia i utopia, tłum J.Miziński, Lublin 1992) - w ramachrozwijanej przez siebie socjolodzy - podkreślał, że ideologie mają charakterspołeczny i nie mogą być wyjaśnione w kategoriach przeko-bistych.Porównuje onideologie do języka i przekonuje, iż chociaż język może być używany przezjed- mowa", to ludzie używają go jako systemu, który jest kształtowany podwpływem procesów społecz-orycznych.Jednocześnie Mannheim przestrzega przedużywaniem pojęcia myśl społeczna w ten sposób, pistniało coś takiego jak  umysłgrupowy" (group mind).Ideologia, według niego, jest  stylem myślenia" w) grupy{ibidem, s.2).Mannheim wprowadza także rozróżnienie pomiędzy partykularnym(osobistym) i ideologii, którego przykładem są zniekształcone poglądy na tematrzeczywistości kształtowane pod i sytuacji życiowej ludzi, a radykalnym,totalnym pojęciem ideologii, do którego należą ideologie epoki ty.Te ostatniestanowią różnicujące się systemy myśli, które wpływają na powstawanie całkowicieod-di form doświadczeń i interpretacji (ibidem, s.49-50).brough (Attitudes, Social Representations andldeology, [w:] The SocialPsychological Study ofWide-)lBeliefs, red.C.Fraser, G.Gaskell, New York 1990,s.99-117) jest jednym z autorów, którzy pisząc o ideolo-eślają, że stanowi onacharakterystykę grupy.352T.A.van|osobistych wersji ideologii wyjaśnia także często obserwowane w badaniachempirycznych zjawiał jednostkowych różnic (a nawet przeciwieństw) w wyrażaniuideologii.Nie sugeruje ono oczywiście,! przekonania społeczne i ideologie niesą podzielane, tak samo jak jednostkowo zróżnicowana znaj mość i użycie językanie znaczy, że nie istnieje gramatyka.Chodzi jedynie o to, że gdy mówimy o g]pach i ich wiedzy czy ideologiach, abstrahujemy od takich jednostkowychzróżnicowań.Rozróżnienie pomiędzy przekonaniami osobistymi i społecznymi jest poręczne zwielu powód* poznawczych i społecznych.Chyba najbardziej przekonujący jestfakt, że członkowie grupy ma przyjąć założenie, że przekonania społeczne sąznane pozostałym członkom grupy.W dyskuia oznacza to, że przekonania społecznemogą być przez mówiącego założone i nie muszą być jaa wyrażane jako nowainformacja.Z tego względu dyskurs jest jak przysłowiowy czubek góry lodowdwiększość założonych w nim znaczeń pozostaje  ukryta".Wiele faktów z życiacodziennego w zatem zwykle założonych w mowie i tekście, jak np., że Bośnia jestkrajem byłej Jugosławii, to, czyn jest ludobójstwo czy wojna domowa itp.Kulturysą zazwyczaj (także) określane właśnie przez tal treści podzielanych przekonań.W dalszej części zobaczymy, że podobnie jest w przypadku podziel nych izrozumiałych same przez się przekonań (często zdroworozsądkowych), któreokreślająidi logię grupy.Podzielane spolecznie-kulturowo przekonania posiadają jeszcze kolejne cechy.1tak np., jaksn> rowaliśmy powyżej, większość tych przekonań ma ogólny lubabstrakcyjny charakter [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •  

    Drogi uĚźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.