[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pytania w rodzaju nastÄ™pujÄ…cych:Jak nazywamy ludzi, którzy robiÄ… stoÅ‚y, garnki, szklÄ… okna, pra­cujÄ… w mÅ‚ynie, kierujÄ… traktorami, palÄ… w kotÅ‚owniach? JakÄ…nazwÄ… oznaczamy tych, którzy sÄ… leniwi, którzy próżnujÄ…, którzyzbyt dÅ‚ugo Å›piÄ…, którzy grajÄ… na trÄ…bie?  prowadzÄ… do wniosku,że niektóre rzeczowniki sÄ… nazwami osób wykonujÄ…cych pewnÄ…pracÄ™, odznaczajÄ…cych siÄ™ pewnÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ….Polecenia takie,jak: Nazwij to wszystko, co spotykasz na ulicy.Nazwij przed­mioty, których uczysz siÄ™ w szkole.Nazwij ptaki, które widzisz51 w ogrodzie  prowadzÄ… do wniosku, że rzeczowniki sÄ… nazwamiosób, zwierzÄ…t i rzeczy.Od tych ćwiczeÅ„ sÅ‚ownikowych Å‚atwo już przejść do poka­zania uczniom, że przedmiot w zdaniu nazywa osobÄ™ lub rzecz,0 której siÄ™ coÅ› w zdaniu mówi, czyli jest jej nazwÄ….Można dotego dojść w dwojaki sposób: pierwszy za punkt wyjÅ›cia bierzerzeczownik jako nazwÄ™, drugi wychodzi od zdania z podmiotemwyrażonym rzeczownikiem.Pr z ykÅ‚ ad sposobu pierwszego: Nauczyciel wymienia rze­czowniki wÅ‚asne, np.nazwy geograficzne, i pyta, co te wyrazyznaczÄ….Odpowiedz bÄ™dzie brzmiaÅ‚a: To sÄ… nazwy krajów, gór1 rzek.Wtedy nauczyciel na przykÅ‚ad zapyta: Co ci przywodzina myÅ›l nazwa: Tatry? W odpowiedziach uczniów znajdzie siÄ™ napewno zdanie, w którym rzeczownik Tatry bÄ™dzie podmiotem.Wtedy padnie polecenie: Zapytaj o wyraz: Tatry w tym zdaniu a potem pytanie: Czym jest ten wyraz w tym zdaniul DzieciodpowiadajÄ…, że jest podmiotem.Szereg dalszych zdaÅ„ z rzeczo­wnikami wÅ‚asnymi jako podmiotami (które uczniowie podajÄ… napolecenie nauczyciela) bÄ™dzie utrwaleniem spostrzeżenia, że pod­miot jest nazwÄ… na przykÅ‚ad gór, rzek, osób, o których siÄ™ mówiw danym zdaniu.NastÄ™pnie nauczyciel pokazuje jakiÅ› znanyuczniom przedmiot i pyta: Jak to siÄ™ (np.skakanka, Å›wider)nazywa? Z kolei poleca nazywać wszystkie przedmioty, któreuczniowie spostrzegajÄ… w izbie szkolnej.WystÄ…piÄ… wówczasnazwy rzeczy, osób, np.: tablica, stół, meczne pióro, uczeÅ„, nau­czyciel, Józio, Kasia.Można też wprowadzać nazwy zjawisk, np.w zwiÄ…zku z wyrazem lampa wyraz oÅ›wietlenie, w zwiÄ…zku z wy­razem okno  Å›wiatÅ‚o, i wypowiadać siÄ™ na ich temat.W po­wstaÅ‚ych w ten sposób zdaniach uczniowie wskazujÄ… nazwÄ™ (oso­by, rzeczy, zwierzÄ™ta, zjawiska itp.), o której w zdaniu jest mowa,a potem rozpoznajÄ… na podstawie znaczenia, że jest to rzeczownik.Albo też wskazujÄ… wyraz, który jest podmiotem, i rozpoznajÄ…, żepodmiot jest wyrażony rzeczownikiem, a wiÄ™c jest nazwÄ… osoby,rzeczy itp.W ten sposób dochodzÄ… do wniosku, że podmiot jestnazwÄ…, nazywa kogoÅ› lub coÅ›, o kim (o czym) w zdaniu mówimy,kto wykonuje jakÄ…Å› czynność.Pr z ykÅ‚ ad sposobu drugiego: NawiÄ…zujÄ…c do ćwiczeÅ„ sÅ‚ow­58 ni ko wy ch nauczyciel podaje na przykÅ‚ad jako zagadki do rozwiÄ…­zania zdania z luk am i:.szyje ubrania,.mielez b o ż e ,.prowadzi sam ochód,.jest najlepszympiÅ‚karzem w klasie  polecajÄ…c uzupeÅ‚nić je nazwÄ… osoby, o któ­rej w zdaniu mowa.Po czym pyta: Jak zapytamy o dodanÄ… nazwÄ…?Czym ta nazwa, ten wyraz jest w zdaniu? NastÄ™pnie nauczycielwypowiada zdania, w których uzupeÅ‚niane podmioty bÄ™dÄ… nazwamiróżnorakich przedmiotów, n p.:.odchodzi o godz.8,.leci,.nie wchodzi do szyjki, i zachÄ™ca uczniów, bysami zadawali podobne zagadki.Po rozwiÄ…zaniu kilku zagadeknauczyciel pyta, kogo lub co nazywajÄ… odgadniÄ™te wyrazy w po­szczególnych zdaniach i na jakie pytanie odpowiadajÄ….Po uprzed­nich, przygotowujÄ…cych ćwiczeniach sÅ‚ownikowych terminy: na­zwa, nazywa powinny uczniom być znane.Należy przestrzegać,aby pytania o podmiot byÅ‚y zadawane caÅ‚ymi zdaniami, a nie tylkozaimkiem pytajnym, a wiÄ™c np.: Kto szyje ubranie? Co idzie do­brze?  a nie: kto? lub co? Na koniec nauczyciel pyta, czym sÄ…w zdaniu odgadniÄ™te (dodane) wyrazy.Na podstawie tego rodzajućwiczeÅ„ dochodzi siÄ™ do wniosku, że podmiot nazywa (jest nazwÄ…)osobÄ™, zwierzÄ™, rzecz itd., o której w zdaniu coÅ› mówimy, coÅ›orzekamy.NajwiÄ™kszÄ… trudnoÅ›ciÄ…, jakÄ… napotykamy w pracy nadukazaniem funkcji (roli) podmiotu w zdaniu, bÄ™dzie wprowadzenieterminu: nazwa w odniesieniu do rzeczowników pospolitych;w umysÅ‚ach dzieci i ludzi myÅ›lowo maÅ‚o wyrobionych wyraznazwa kojarzy siÄ™ przede wszystkim z imionami (rzeczownikamiwÅ‚asnymi).Dlatego trzeba przez odpowiednie ćwiczenia sÅ‚owo­twórcze i sÅ‚ownikowe, np.przez zestawienie wyrazów pokrew­nych: Å›lepy  Å›lepiec, mÄ…dry  mÄ…drzeć, myÅ›leć  myÅ›lenie,czytać  czytanie czy przez podanie wyrazów oznaczajÄ…cychcechÄ™ z domyÅ›lnym rzeczownikiem: uczony (czÅ‚owiek), gajowy(strażnik), chorąży (oficer), doprowadzić do zrozumienia, że każdywyraz oznaczajÄ…cy jakiÅ› przedmiot, jest jego nazwÄ….UÅ›wiadomie­nie sobie tego faktu jest koniecznÄ… podstawÄ… do dalszego etapupracy nad budowÄ… zdania, mianowicie nad funkcjÄ… (rolÄ…) po­szczególnych części mowy w zdaniu jako jego czÅ‚onów.JeżeliuczeÅ„ zrozumie, że podmiot nazywa kogoÅ› lub coÅ›, a wiÄ™c naj­różnorodniejsze rodzaje przedmiotów, o których siÄ™ w zdaniu59 mówi, to fakt, iż podmiotem może być każda część mowy, a nawetcaÅ‚e zdanie, stanie siÄ™ Å‚atwiej zrozumiaÅ‚y.Jeżeli nie doprowadzimy ucznia do zrozumienia, że podmiotnazywa tego kogoÅ› lub to coÅ› 1 w najszerszym znaczeniu, o kimlub o czym w zdaniu orzekamy, to musielibyÅ›my materiaÅ‚ przy­kÅ‚adowy i materiaÅ‚ do ćwiczeÅ„ ograniczyć do zdaÅ„, w którychpodmiotem bÄ™dzie rzeczownik lub zaimek rzeczowny, a wprowa­dzenie zdania podmiotowego napotykaÅ‚oby wielkie trudnoÅ›ci.PominiÄ™cie w szkole podstawowej sprawy funkcji podmiotu makonsekwencje ujemne: pierwsze to pomieszanie nazwy z jejdesygnatem (wyrazu z przedmiotem przez ten wyraz oznaczo­nym), co nie przyczynia siÄ™ do wyrobienia Å›cisÅ‚oÅ›ci myÅ›lenia;drugie to konieczność wykonania tej pracy w klasach licealnych.BÄ™dzie to tym trudniejsze, że w starszych klasach trzeba bÄ™dzieodzwyczajać uczniów od zbyt ciasnego ujÄ™cia funkcji podmiotu.Ukazanie zaimka w roli podmiotu dobrze jest zwiÄ…zać z opraco­waniem zdania z podmiotem domyÅ›lnym.Z takim zdaniem spot­kali siÄ™ już uczniowie na stopniu drugim.Teraz przypominamytylko te wiadomoÅ›ci i obok przykÅ‚adów zdaÅ„ z podmiotem domyÅ›­lnym ukazujemy zdania, w których mówiÄ…cy chce uwydatnićosobÄ™ dziaÅ‚ajÄ…cÄ…, chce poÅ‚ożyć nacisk na jej rolÄ™, używa zaimka,choć koÅ„cówka osobowa czasownika pozwala siÄ™ domyÅ›lić pod­miotu.W takich zdaniach, jak: Ja pójdÄ™ do miasta, a ty zosta­niesz w domu.Ja to zrobiÅ‚em? TyÅ› na pew no by Å‚ przy tym poza koÅ„cówkÄ… czasownika jeszcze przycisk i intonacja podkreÅ›­lajÄ… rolÄ™ zaimka jako podmiotu.Dla wprowadzenia zdaÅ„ z podmiotem wyrażonym przez zaimekosobowy należy wykorzystać prawdziwe sytuacje w klasie, w któ­rych użycie zdaÅ„ z podmiotem wyrażonym przez zaimek bÄ™dzienaturalne, a nawet konieczne, np.może to być dyskusja, porów­nywanie dwóch prac.Zaimki: on, ten, tamten, ów mogÄ… wystÄ…pić jako podmiotw zdaniu również na tle sprawozdania z pewnych sytuacji, np.wypadku na ulicy, lub przez podchwycenie skargi ucznia wyra­Å¼onej na przykÅ‚ad zdaniem: On m i zabraÅ‚ pióro.Podobnych sy­tuacji życie szkolne nastrÄ™cza wiele, trzeba je tylko zauważyći w odpowiednim momencie wÅ‚aÅ›ciwie wyzyskać.1 Z.Klemensiewicz  op.cit.; s.99.60 Trudniejsze do rozpoznania bÄ™dÄ… dla uczniów klas V V IIIzaimki nieokreÅ›lone i przeczÄ…ce, np.: nikt, nic, ktoÅ›, coÅ›, w rolipodmiotów.Jednak w jÄ™zyku ucznia znajdÄ… siÄ™ czasami i zdaniaz takimi podmiotami, np.: Kt o Å› dzwoni.C o Å› tu leży [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •