[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Pytania w rodzaju następujących:Jak nazywamy ludzi, którzy robią stoły, garnki, szklą okna, pracują w młynie, kierują traktorami, palą w kotłowniach? Jakąnazwą oznaczamy tych, którzy są leniwi, którzy próżnują, którzyzbyt długo śpią, którzy grają na trąbie? prowadzą do wniosku,że niektóre rzeczowniki są nazwami osób wykonujących pewnąpracę, odznaczających się pewną właściwością.Polecenia takie,jak: Nazwij to wszystko, co spotykasz na ulicy.Nazwij przedmioty, których uczysz się w szkole.Nazwij ptaki, które widzisz51w ogrodzie prowadzą do wniosku, że rzeczowniki są nazwamiosób, zwierząt i rzeczy.Od tych ćwiczeń słownikowych łatwo już przejść do pokazania uczniom, że przedmiot w zdaniu nazywa osobę lub rzecz,0 której się coś w zdaniu mówi, czyli jest jej nazwą.Można dotego dojść w dwojaki sposób: pierwszy za punkt wyjścia bierzerzeczownik jako nazwę, drugi wychodzi od zdania z podmiotemwyrażonym rzeczownikiem.Pr z ykł ad sposobu pierwszego: Nauczyciel wymienia rzeczowniki własne, np.nazwy geograficzne, i pyta, co te wyrazyznaczą.Odpowiedz będzie brzmiała: To są nazwy krajów, gór1 rzek.Wtedy nauczyciel na przykład zapyta: Co ci przywodzina myśl nazwa: Tatry? W odpowiedziach uczniów znajdzie się napewno zdanie, w którym rzeczownik Tatry będzie podmiotem.Wtedy padnie polecenie: Zapytaj o wyraz: Tatry w tym zdaniu a potem pytanie: Czym jest ten wyraz w tym zdaniul Dzieciodpowiadają, że jest podmiotem.Szereg dalszych zdań z rzeczownikami własnymi jako podmiotami (które uczniowie podają napolecenie nauczyciela) będzie utrwaleniem spostrzeżenia, że podmiot jest nazwą na przykład gór, rzek, osób, o których się mówiw danym zdaniu.Następnie nauczyciel pokazuje jakiś znanyuczniom przedmiot i pyta: Jak to się (np.skakanka, świder)nazywa? Z kolei poleca nazywać wszystkie przedmioty, któreuczniowie spostrzegają w izbie szkolnej.Wystąpią wówczasnazwy rzeczy, osób, np.: tablica, stół, meczne pióro, uczeń, nauczyciel, Józio, Kasia.Można też wprowadzać nazwy zjawisk, np.w związku z wyrazem lampa wyraz oświetlenie, w związku z wyrazem okno światło, i wypowiadać się na ich temat.W powstałych w ten sposób zdaniach uczniowie wskazują nazwę (osoby, rzeczy, zwierzęta, zjawiska itp.), o której w zdaniu jest mowa,a potem rozpoznają na podstawie znaczenia, że jest to rzeczownik.Albo też wskazują wyraz, który jest podmiotem, i rozpoznają, żepodmiot jest wyrażony rzeczownikiem, a więc jest nazwą osoby,rzeczy itp.W ten sposób dochodzą do wniosku, że podmiot jestnazwą, nazywa kogoś lub coś, o kim (o czym) w zdaniu mówimy,kto wykonuje jakąś czynność.Pr z ykł ad sposobu drugiego: Nawiązując do ćwiczeń słow58ni ko wy ch nauczyciel podaje na przykład jako zagadki do rozwiązania zdania z luk am i:.szyje ubrania,.mielez b o ż e ,.prowadzi sam ochód,.jest najlepszympiłkarzem w klasie polecając uzupełnić je nazwą osoby, o której w zdaniu mowa.Po czym pyta: Jak zapytamy o dodaną nazwą?Czym ta nazwa, ten wyraz jest w zdaniu? Następnie nauczycielwypowiada zdania, w których uzupełniane podmioty będą nazwamiróżnorakich przedmiotów, n p.:.odchodzi o godz.8,.leci,.nie wchodzi do szyjki, i zachęca uczniów, bysami zadawali podobne zagadki.Po rozwiązaniu kilku zagadeknauczyciel pyta, kogo lub co nazywają odgadnięte wyrazy w poszczególnych zdaniach i na jakie pytanie odpowiadają.Po uprzednich, przygotowujących ćwiczeniach słownikowych terminy: nazwa, nazywa powinny uczniom być znane.Należy przestrzegać,aby pytania o podmiot były zadawane całymi zdaniami, a nie tylkozaimkiem pytajnym, a więc np.: Kto szyje ubranie? Co idzie dobrze? a nie: kto? lub co? Na koniec nauczyciel pyta, czym sąw zdaniu odgadnięte (dodane) wyrazy.Na podstawie tego rodzajućwiczeń dochodzi się do wniosku, że podmiot nazywa (jest nazwą)osobę, zwierzę, rzecz itd., o której w zdaniu coś mówimy, cośorzekamy.Największą trudnością, jaką napotykamy w pracy nadukazaniem funkcji (roli) podmiotu w zdaniu, będzie wprowadzenieterminu: nazwa w odniesieniu do rzeczowników pospolitych;w umysłach dzieci i ludzi myślowo mało wyrobionych wyraznazwa kojarzy się przede wszystkim z imionami (rzeczownikamiwłasnymi).Dlatego trzeba przez odpowiednie ćwiczenia słowotwórcze i słownikowe, np.przez zestawienie wyrazów pokrewnych: ślepy ślepiec, mądry mądrzeć, myśleć myślenie,czytać czytanie czy przez podanie wyrazów oznaczającychcechę z domyślnym rzeczownikiem: uczony (człowiek), gajowy(strażnik), chorąży (oficer), doprowadzić do zrozumienia, że każdywyraz oznaczający jakiś przedmiot, jest jego nazwą.Uświadomienie sobie tego faktu jest konieczną podstawą do dalszego etapupracy nad budową zdania, mianowicie nad funkcją (rolą) poszczególnych części mowy w zdaniu jako jego członów.Jeżeliuczeń zrozumie, że podmiot nazywa kogoś lub coś, a więc najróżnorodniejsze rodzaje przedmiotów, o których się w zdaniu59mówi, to fakt, iż podmiotem może być każda część mowy, a nawetcałe zdanie, stanie się łatwiej zrozumiały.Jeżeli nie doprowadzimy ucznia do zrozumienia, że podmiotnazywa tego kogoś lub to coś 1 w najszerszym znaczeniu, o kimlub o czym w zdaniu orzekamy, to musielibyśmy materiał przykładowy i materiał do ćwiczeń ograniczyć do zdań, w którychpodmiotem będzie rzeczownik lub zaimek rzeczowny, a wprowadzenie zdania podmiotowego napotykałoby wielkie trudności.Pominięcie w szkole podstawowej sprawy funkcji podmiotu makonsekwencje ujemne: pierwsze to pomieszanie nazwy z jejdesygnatem (wyrazu z przedmiotem przez ten wyraz oznaczonym), co nie przyczynia się do wyrobienia ścisłości myślenia;drugie to konieczność wykonania tej pracy w klasach licealnych.Będzie to tym trudniejsze, że w starszych klasach trzeba będzieodzwyczajać uczniów od zbyt ciasnego ujęcia funkcji podmiotu.Ukazanie zaimka w roli podmiotu dobrze jest związać z opracowaniem zdania z podmiotem domyślnym.Z takim zdaniem spotkali się już uczniowie na stopniu drugim.Teraz przypominamytylko te wiadomości i obok przykładów zdań z podmiotem domyślnym ukazujemy zdania, w których mówiący chce uwydatnićosobę działającą, chce położyć nacisk na jej rolę, używa zaimka,choć końcówka osobowa czasownika pozwala się domyślić podmiotu.W takich zdaniach, jak: Ja pójdę do miasta, a ty zostaniesz w domu.Ja to zrobiłem? Tyś na pew no by ł przy tym poza końcówką czasownika jeszcze przycisk i intonacja podkreślają rolę zaimka jako podmiotu.Dla wprowadzenia zdań z podmiotem wyrażonym przez zaimekosobowy należy wykorzystać prawdziwe sytuacje w klasie, w których użycie zdań z podmiotem wyrażonym przez zaimek będzienaturalne, a nawet konieczne, np.może to być dyskusja, porównywanie dwóch prac.Zaimki: on, ten, tamten, ów mogą wystąpić jako podmiotw zdaniu również na tle sprawozdania z pewnych sytuacji, np.wypadku na ulicy, lub przez podchwycenie skargi ucznia wyrażonej na przykład zdaniem: On m i zabrał pióro.Podobnych sytuacji życie szkolne nastręcza wiele, trzeba je tylko zauważyći w odpowiednim momencie właściwie wyzyskać.1 Z.Klemensiewicz op.cit.; s.99.60Trudniejsze do rozpoznania będą dla uczniów klas V V IIIzaimki nieokreślone i przeczące, np.: nikt, nic, ktoś, coś, w rolipodmiotów.Jednak w języku ucznia znajdą się czasami i zdaniaz takimi podmiotami, np.: Kt o ś dzwoni.C o ś tu leży
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Menu
- Index
- Dagmara Mliczyńska Hajda 'Programowanie rewitalitalizacji na podstawie Nikiszowca materiał dydaktyczny'
- Podstawy mikrobiologii w ochronie œrodowiska Barbara Kołwzan
- Podstawy mikrobiologii w ochronie srodowiska Barbara Kolwzan
- Podstawy metrologii Jerzy Olędzki
- Marzantowicz M, Wróbel W Podstawy fizyki II
- May Karol Winnetou t.II
- Evanovich Janet Po trzecie dla draki
- Vonnegut Kurt Kocia Kolyska
- PoematBogaCzlowieka k.5z7
- Davis Lindsey Falkon 1 Srebrne Âświnki
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- fotoexpress.opx.pl