[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W wychowaniu wszystko należało opierać namiłości.Jest to najwłaściwsza postawa wobec osób powierzonych wychowawcy,odwzorowanie stosunku Boga do człowieka91.Troska matki Borzęckiej miała na celu odnowienie wartości kobiety, która będąc przesiąknięta obowiązkowościąi przykładnością, miała walczyć z zepsuciem panującym na świecie92.Siostra Teresa Kalkstein w swojej pracy „System wychowawczy ZgromadzeniaZmartwychwstania Pańskiego i jego zadanie w dobie obecnej” przedstawia trzypłaszczyzny wychowawcze: intelektualną, fizyczną i moralną.Wychowanieintelektualne ma na celu rozwinięcie logicznego myślenia, pogłębienie wiedzy,ukierunkowanie na samodzielną pracę umysłową oraz ukazanie piękna literatury.Wychowanie fizyczne zwraca uwagę na troskę o ludzkie ciało, dbałość o higienę orazrozwinięcie sił fizycznych.Natomiast wychowanie na płaszczyznie moralnej (nazywane także religijnym) ma na celu uformowanie sfery wewnętrznej wychowanków,tj.wyrobienie prawidłowego sumienia, odpowiedzialności i obowiązkowości, a takżeukazanie wartości życia religijnego, opartego na sakramentach i modlitwie93.90 TAMŻE, s.63.91 A.PISARSKA, Powstanie i rozwój Zgromadzenia Sióstr Zmartwychwstania Pańskiego na tle ascetyczno-mistycznego systemu życia wewnętrznego i jego odbicia w Regule Zgromadzenia, Rzym 1960, s.344.92 C.BORZĘCKA, List do córki Jadwigi z dnia 28 I 1893 r., Archiwum Generalne Sióstr Zmartwychwstanek w Rzymie, rkp.2369.93 T.KALKSTEIN, System wychowawczy Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego i jego zadanie w dobie obecnej, Poznań 1931, s.9-11.Rozdział I.Wychowanie w nauczaniu Kościoła katolickiego29Obecnie Zgromadzenie Sióstr Zmartwychwstania Pana Naszego JezusaChrystusa posiada w Polsce dwie prowincje: warszawską i poznańską.Celemapostolskim zgromadzenia jest nauczanie, wychowanie chrześcijańskie, opieka nadchorymi, oraz służba narodowi, pojęta jako praca nad odrodzeniem moralnym, abyratować młodzież i spieszyć z pomocą polskim kobietom.Na świecie jest ponad 500zmartwychwstanek94.Reasumując, zakonne systemy wychowawcze są ubogaceniem pedagogicznejdziałalności Kościoła.Dzięki zwróceniu szczególnej uwagi na jeden lub kilkakonktretnych aspektów wychowawczych mogą efektywnie prowadzić młodegoczłowieka ku dojrzałości.Dlatego także w obecnych czasach Kościół wzywa osobykonsekrowane, aby „podjęły z nowym zapałem misję wychowania, (.) i były wierneswemu pierwotnemu charyzmatowi i swoim tradycjom” 95.3.ZMARTWYCHWSTA CZY SYSTEM WYCHOWAWCZYNasz sposób wychowania śmiały i nowy,ale też jedyny na dzisiejsze czasy96.Jednym z chrześcijańskich systemów wychowawczych jest także pedagogiazmartwychwstańcza.Opiera się ona na duchowości i tradycji zgromadzenia zmar-twychwstańców.Teoria tego systemu zawarta jest w filozofii, teologii i ascetyceks.P.Semenenki CR97, zainspirowanego przez idee swego mistrza Bogdana Jańskiego98, oraz w regułach zgromadzenia.Niestety, do tej pory nie udało się nikomu pozbierać 94 Depozytariuszki narodowej tożsamości.Z siostrami: Joanną Paulą Cichocką, Anną Heleną Skalik, Agnieszką Noemi Lendzioszek rozmawiają Paweł Smogorzewski i Eugeniusz Zdanowicz,[w:] „Powściągliwość i praca”, rok LIV, nr 4(627), kwiecień 2003, s.17-18.95 VC 97.96 P.SMOLIKOWSKI, List do P.Semenenki, Lwów, 17.10.1883, [w:] P.SMOLIKOWSKI, Korespon-dencja z O.Semenenką, zebrał J.Mrówczyński, Warszawa 1989, s.245.97 Piotr Semenenko urodził się 29.06.1814 r.w Dzięciołowie (woj.białostockie).Nauki pobie-rał w Tykocinie.Studia odbywał w Wilnie.Przerwał je jednak na skutek wybuchu powstania listopadowego.W 1832 r.znalazł się we Francji.Tu spotkał B.Jańskiego, który zaprosił go do swojej wspólnoty.Po śmierci Jańskiego był pierwszym przełożonym nowej kongregacji.W 1841 r.przyjął święcenia ka-płańskie.Przez wiele lat był generałem zgromadzenia.Czynnie współpracował ze Stolicą Apostolską.Dużo pisał.Jest znanym filozofem i teologiem.Zmarł w Paryżu 18.11.1886 r.; zob.H.WYCZAWSKI, Semenenko Piotr, [w:] Słownik Polskich Teologów Katolickich, t.IV, Warszawa 1983, s.38-45.98 Biogram Bogdana Jańskiego – zob.Aneks nr 1: „Rys biograficzny Bogdana Jańskiego – zało-życiela zmartwychwstańców i patrona szkoły wyższej”.Rozdział I.Wychowanie w nauczaniu Kościoła katolickiego31istotny wkład w powstanie i kształtowanie się kilku zgromadzeń żeńskich, m.in.niepokalanek, nazaretanek i zmartwychwstanek – wszystkie nastawione na pracę wycho-wawczą.Od początku swojego istnienia zmartwychwstańcy wypracowywali własny sys-tem wychowawczy, który ewoluował w trakcie praktycznej aplikacji w apostolacie.Donajwybitniejszych postaci, które twórczo wpłynęły na rozwój systemu, można zaliczyć: ks.Ludwika Funckena CR103, ks.Waleriana Kalinkę CR104 oraz ks.Pawła Smolikowskiego CR105.Każdy system wychowania składa się z następujących elementów konstytucyj-nych: koncepcja człowieka, przyjmowane założenia, cele, zasady, metody i środkiwychowania106 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • funlifepok.htw.pl
  •