[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.14.Przysięgi masońskieTajemnica lub tajemnice masońskie są obwarowane najpoważniejszymi przysięgami, które się ponawia lub przypomina jak najczęściej.Oto formuła przysięgi dotrzymania tajemnicy, którą się stosowało w stopniu ucznia w Anglii, Szkocji, Niemczech i w lożach rytu szkockiego Francji, przynajmniej przez pewien czas.Mówimy "przez pewien czas", ponieważ gdy masoneria czuje się przychwycona na niektórych swoich sekretach, zmienia zwykle dekorację, rytuały itd., w celu zwodzenia swoich i niewtajemniczonych.Oto więc ta formuła przysięgi: "Przysięgam w imię Najwyższego Architekta4 Wszystkich Światów nie ujawniać nigdy sekretów, znaków, sposobów dotykania, słów i nauk używanych przez wolnomularzy i zachowywać co do tego wieczne milczenie.Ślubuję i przysięgam na Boga nie wyjawiać nigdy żadnej rzeczy z tych, które mi powierzono do chwili obecnej i które powierzy mi się w przyszłości.Zobowiązuję się i poddaję się następującej karze, jeśli złamię swoje słowo: niech mi spalą wargi rozpalonym żelazem, niech mi utną rękę i przetną szyję, i wyrwą język, a mój trup niech wisi w loży w czasie przyjmowania nowego brata, aby służył za odrażający dowód mojej niewierności i był przestrogą dla innych.Niech zostanie potem spalony, a popioły rzucone na wiatr, aby nie został żaden ślad po mojej zdradzie.Tak mi dopomóż Bóg i jego święta Ewangelia.Niech się tak stanie." (Eckert, I, 33-34).Oczywiście formuła ta była modyfikowana tam, gdzie się już odrzuciło chrystianizm i słowo Bóg zostało przez Statuty Generalne Zakonu zmienione na honor, szpadę itd.Przysięgę ponawia się przy każdym "zwiększeniu płacy" (czyli awansie na wyższy stopień).W dalszym tekście będzie okazja poznać i inne formuły przysięgi masońskiej (patrz np.Benoit F.M., I, 386 i dalsze; I, 146).15.Tajemnice masońskie a sumienieZanim przejdziemy dalej, byłoby wskazane spytać się naszego sumienia o sprawę zachowania tajemnicy tak absolutnej i obwarowanej tak surowymi restrykcjami jak tajemnica masońska5: zachowanie jej przyrzeka się pod przysięgą tak straszną, jak widzieliśmy, wcale nie wiedząc jaki to będzie sekret, i czy ta przysięga nie stanie w sprzeczności z innymi zasadami, które mamy jako obywatele, jako członkowie Kościoła albo jako zwykłe istoty myślące.Oto jest więc to, co powstrzymuje od przystąpienia do masonerii ludzi o sumieniu wrażliwym.A jeśli w ramach tej tajemnicy, tak surowo chronionej i tak uniwersalnej, poprosi się mnie o coś co jest sprzeczne z moim sumieniem? A jeśli poprosi się mnie o coś, co jest przeciwko mojej Ojczyźnie? A jeśli poprosi się o coś, co jest przeciwko mojej religii lub mojej rodzinie?4)Zamiast "Najwyższy Architekt Wszystkich Światów" używa się też po polsku określenia "Wielki Budowniczy Świata" (Przyp.tłum.).Copin-Albancelli mówi, że on uczynił przysięgę z zastrzeżeniami, którą mu jakoś zaliczono.Ale iluż ludzi odznacza się taką nieugiętością charakteru?16.Tajemnica masońska a zdrowy rozsądekSłyszałem, że wiele osób zapraszanych do wstąpienia do masonerii mówiło, iż nie rozumie, po co takie tajemnice, przecież dla czynienia dobrze, co twierdzą o sobie masoni, nie ma po co tak się ukrywać, itd.Ludzie ci mówili bez wątpienia językiem zdrowego rozsądku: przecież nawet jeśli nie chcemy, aby nasze dobre działanie było uznane za czyny dla poklasku, nie powinniśmy się tak kryć.Przecież to może wzbudzić nieufność co do naszych dobrych intencji; jest bowiem typowe dla sprawców zła, że szukają ciemności, aby w nich działać.Tak to wyraża Ewangelia: "czyniący zło nienawidzi światła".W tej książce zobaczymy jeszcze, jakie jest to dobro, które czyni masoneria.Nie tylko idea chrześcijańska, ale także zdrowy rozsądek związany z poczuciem wolności, nakazuje odpowiedzialność za nasze czyny.Tajemnica dąży do osłabienia poczucia naszej odpowiedzialności, ułatwiając przedsięwzięcie działań drwiących z sankcji socjalnych lub publicznych, na które zasługują.Ponadto każdy się spyta: nauki i czyny masonerii są rzeczą dobrą czy złą? Jeśli są rzeczą dobrą, dlaczego pozbawiać resztę ludzi dostępu do niej? Jeśli są rzeczą złą, jasne jest, że sumienie będzie ją odrzucać i odradzi związanie się z takim stowarzyszeniem
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
-
Menu
- Index
- Kay Guy Gavriel Tigana (2)
- R A Salvatore Krysztalowy
- Crichton Michael Czlowiek terminal
- Markowski Tadeusz Mutanci
- Chmielewska Joanna Wyscigi
- Wieczor panienski Izabela Pietrzyk
- Rice Anne Krzyk w niebiosa
- WHITLEY STRIEBER Wspolnota
- Llosa Mario Vargas Gawedziarz (SCAN dal 792)
- Fermenty t. 1 i 2 Reymont W.
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- potancowka.xlx.pl